بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی

نقش بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه اقتصادی قبرس شمالی

به نظر شما چه نوع تجارت‌های می‌تواند در توسعه اقتصادی یک کشور موثر باشد؟ کشور قبرس شمالی کشوری کوچک در دریای مدیترانه است که در همسایگی کشور ترکیه قرار دارد. این کشور از جهات زیادی به کشور ترکیه وابسته است. اما با این وجود در طی سال‌های اخیر مهاجرین زیادی مهاجرت و زندگی در قبرس شمالی را انتخاب کرده‌اند. از سوی دیگر هم سرمایه‌گذاران زیادی با صرف دارایی خود در این کشور، اقدام به سرمایه‌گذاری در این کشور کرده‌اند. اما در توسعه کشور قبرس، چیزی به‌نام بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی هم وجود دارد.

در بخشی از قسمت قبل اشاره کوچکی به سرمایه‌گذاری خارجی در قبرس شمالی کردیم، اما برای اینکه بیشتر با نقش بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه قبرس شمالی آشنا شویم، قصد داریم تجارت‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی که در این کشور انجام می‌شود را بررسی کنیم. مسلما در کشور قبرس شمالی هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر، تجارت‌های مختلفی وجود دارد. اما ما قصد داریم در این مقاله فقط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی را بررسی کنیم.

اگر قصد مهاجرت و حتی سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی را دارید، حتما تا انتها این مقاله را مطالعه کنید. زیرا اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید با استفاده از آن، شرایط بهتری را از زندگی در کشور قبرس شمالی تجربه کنید.

وضعیت تجاری در کشور قبرس شمالی

اگر بخواهیم نگاهی کلی به وضعیت تجاری در کشور قبرس شمالی داشته باشیم، باید این کشور را جزو کشورهای در حال رشد و توسعه بدانیم. در کشور قبرس شمالی تجارت‌های مختلفی وجود دارد که بسیاری از آنها شرکت‌های قدیمی و بومی این کشور بوده و بسیاری هم توسط مهاجرین تاسیس شده است. در گذشته به سبب وقایع مختلفی که در این کشور رخ داده بود، هیچکدام از شهرهای قبرس شمالی شرایط لازم برای تاسیس یا پوشش‌دهی یک شرکت تجاری مناسب را نداشتند.

اما در حال حاضر شرایط بسیار متفاوت است. بسیاری از شهرهای این کشور با داشتن شرکت‌ها و تجارت‌های مختلف نقش مهمی در صنعت تجارت این کشور ایفا می‌کنند. برای مثال شهر فاماگوستا قبرس شمالی یکی از مهم‌ترین شهرهای این کشور است که شرکت‌های تجاری زیادی در سال‌های اخیر در آن ثبت و تاسیس شده است.

از سوی دیگر، بسیاری از اشخاصی که قصد مهاجرت یا کار در کشور قبرس را داشتند، با تاسیس یک تجارت یا برند خاص، شرکت جدیدی را در این کشور راه‌اندازی کردند. همین عامل باعث شد که نقش بخش خصوصی در کشور قبرس شمالی بیشتر شود. به مرور زمان این نقش افزایش یافت و بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی تاثیر بیشتری در اقتصاد کشور قبرس شمالی داشت.

توسعه اقتصادی قبرس شمالی

توسعه اقتصادی قبرس شمالی

بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی

در این بخش قصد داریم به دو مورد از اصلی‌ترین عواملی که باعث رشد و توسعه اقتصاد قبرس شمالی شده اشاره کنیم. بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که توانستند به توسعه کشور قبرس و البته رشد اقتصاد آن کمک کنند:

بخش تجارت خصوصی

احتمالا تاکنون بارها نام شرکت خصوصی به گوشتان خورده و با نحوه کار یا حتی شرایط این کشور آشنایی دارید. شرکت‌های خصوصی شرکتی هستند که توسط یک شخص حقیقی و صرفا با داشتن سرمایه‌گذار شخصی تاسیس می‌شوند. این تجارت هیچ سرمایه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند و به‌صورت خودجوش از یک سرمایه‌گذار شخصی یا منبع دیگری برای رفع نیازهای مالی خود استفاده می‌کند. اما نقش این شرکت چگونه مشخص می‌شود؟

قطعا شرکت‌های خصوصی هم برای ادامه کار خود نیاز به کارمندهایی با قابلیت و مهارت‌های مشخص دارند. به همین دلیل باید از نیروای انسانی که در همان کشور زندگی کرده استفاده کنند. با وجود این شرایط، هنگامی که یک شرکت خصوصی در کشوری مانند قبرس شمالی تاسیس شود، دولت هیچ سرمایه‌ای به آنها پرداخت نمی‌کند. از سوی دیگر همان شرکت با دعوت به کار کردن نیروهای انسانی کشور قبرس، نرخ بیکاری را در این کشور کاهش می‌دهد.

علاوه بر آن، با پرداخت حقوق و سایر قابلیت‌های مالی، نقدینگی را در کشور قبرس شمالی افزایش می‌دهد. تمام این عوامل منجر به توسعه و رشد اقتصادی کشور قبرس شمالی می‌شود. درواقع با تاسیس یک شرکت خصوصی در این کشور، دولت قبرس نه‌تنها حمایتی از آنها نمی‌کند( که البته نیازی به آن هم ندارند) بلکه از مزیت‌ها و نتایج مثبتی که این شرکت رقم زده استفاده می‌کنند.

سرمایه‌گذاری خارجی

دومین موردی که در توسعه اقتصادی قبرس شمالی نقش دارد، سرمایه‌گذاری خارجی است. تاکنون بارها و بارها درمورد سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی، مزایا و روش‌های آن صحبت کرده‌ایم. همه ما به خوبی می‌دانیم که سرمایه‌گذاری در کشوری مانند قبرس شمالی روش‌های متفاوتی داشته و حتی اشخاص می‌توانند با فعالیت‌های مانند خرید ملک در قبرس شمالی که یکی از شیوه‌های سرمایه‌گذاری است، اقامت دائمی این کشور را به دست بیاورند. اما در این بخش باید به تاثیر این سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه اقتصادی قبرس شمالی هم اشاره کنیم.

بسیاری از مهاجرین برای مهاجرت به کشور قبرس شمالی، سرمایه‌گذاری در این کشور را انتخاب می‌کنند. زیرا مهاجرت به قبرس شمالی از طریق سرمایه‌گذاری علاوه بر اینکه یک سرمایه‌کذاری بلندمدت در این کشور محسوب می‌شود، می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد برای سرمایه‌گذاران محاسبه شود. از سوی دیگر دولت قبرس شمالی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خود و تشویق دیگر سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این کشور، اقامت دائمی قبرس شمالی به شخص سرمایه‌گذار و خانواده او اهدا می‌کند.

البته که این امر بدین معنی نیست که یک سرمایه‌گذار می‌تواند بدون طی کردن مراحل قانونی و به سادگی اقامت دائمی این کشور را به دست بیاورد، بلکه می‌تواند طی روند ساده‌تری، فرم درخواست خود را به سفارت این کشور ارائه داده و در مدت زمان کوتاه‌تری به عنوان شهروند قبرسی محسوب شود.

نقش سرمایه گذاری خارجی در قبرس شمالی

نقش سرمایه گذاری خارجی در قبرس شمالی

نقش بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد قبرس شمالی

در ابتدا مقاله از شما سوال کردیم که چه عواملی می‌تواند باعث توسعه اقتصاد یک کشور شود؟ یکی از مهم‌ترین چیزهای که در کشور قبرس شمالی منجر به توسعه و رشد اقتصادی شده، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور است. زیرا حمایت از این دو بخش نه‌تنها ضرری برای دولت نداشته، بلکه به آنها کمک می‌کند که طی روند سریع‌تری اقتصاد خود را توسعه دهند.

در کشوری مانند قبرس شمالی که از قطعیت اقتصادی و سیاسی برخوردار نیست، هر روز می‌تواند قانون جدیدی تصویب شود. به همین سبب هم دولت این کشور باید با استفاده از کمک بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی، اقتصاد خود را توسعه دهد. اغلب شرکت‌های خصوصی که در کشور قبرس شمالی وجود دارند، توسط مهاجرین خارجی تاسیس شده‌اند. به‌نظر شما علت این امر چیست؟

سوددهی و درآمد بخش خصوصی

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، اغلب مهاجرینی که با هدف کار یا زندگی به کشور قبرس شمالی سفر می‌کنند، یک شرکت تجاری خصوصی را راه‌اندازی کرده و به این شیوه مشغول به کار می‌شوند. شرایط و فرصت‌های شغلی در کشور قبرس شمالی بسیار مناسب است. اما سوددهی و درآمد تاسیس یک تجارت جدید بسیار بیشتر از استخدام شدن در شرکت‌های کشور قبرس شمالی است.

بدین ترتیب، اشخاص با یک بودجه مناسب و سابقه کاری خود، تجارت جدیدی را در این کشور راه‌اندازی می‌کنند. بدین ترتیب هم از سود بسیار خوبی برخوردار شده و هم اقامت دائمی این کشور را به دست می‌آورند. زیرا مهاجرت کاری به قبرس شمالی هم یکی از بهترین شیوه‌های مهاجرت به کشور قبرس شمالی است.

از سوی دیگر، باتوجه به رشد صنعت گردشگری در کشور قبرس، مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری در این کشور سود خوبی دارد. برای مثال تاسیس یک هتل جذاب، تاسیس رستوران‌ با منوهای جذاب شامل غذاهای ایرانی و حتی سایر کشورها جهان، از جمله مشاغلی است که می‌تواند سود بسیار خوبی برای صاحبان خود داشته باشد.

نگاهی به آینده اقتصادی قبرس شمالی

بسیاری از اقتصاددانان و فعالان سرمایه‌گذاری، درمورد آینده اقتصادی قبرس شمالی بر این باورند که این کشور می‌تواند یکی از پرسودترین و غنی‌ترین کشورهای آسیایی باشد. البته که کشور قبرس شمالی در مقایسه با سایر کشورهای جهان، هنوز راه زیادی برای رشد و توسعه دارد. به همین دلیل هم هست که بازارهای مالی و ملکی این کشور تازه در شروع راه هستند و سوددهی خوبی برای صاحبان خود دارند.

اما به‌صورت کلی باتوجه به نقش بزرگی که بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد این کشور ایفا کرده‌اند، می‌توان نتیجه گرفت که اقتصاد کشور قبرس شمالی روز به روز بهتر خواهد شد و می‌توان از آن به عنوان یکی از بهترین کشورهای آسیایی یاد کرد.

شاید کشورهای زیادی در طول تاریخ وجود داشتند که با شرایط مشابه، نتوانستند به همان آینده روشنی که برایشان پیش‌بینی می‌شد برسند، اما قطعا وضعیت کشور قبرس شمالی کمی متفاوت است. زیرا در حال حاضر هم این کشور یکی از محبوب‌ترین کشورهای آسیایی است و بسیاری از مردم به مهاجرت و سرمایه‌گذاری در این کشور علاقه‌مند هستند. پس می‌توانیم به آینده این کشور امیدوارتر باشیم.

نقش بخش خصوصی در قبرس شمالی

نقش بخش خصوصی در قبرس شمالی

سخن نهایی

در هر کشوری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی نقش‌های مشخصی دارند. به همین دلیل هم هست که تمام کشورهای توسعه یافته به بخش تجاری و سرمایه‌گذاری اهمیت زیادی می‌دهند. اگر به زندگی و مهاجرت به کشور قبرس شمالی علاقه‌مند هستید، می‌توانید باتوجه به اطلاعاتی که از نقش بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه اقتصادی قبرس شمالی به دست آورده‌اید، بهترین تجارت یا شیوه سرمایه‌گذاری در این کشور را انتخاب کنید. با این کار آینده روشن‌تری در انتظار شما خواهد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.