تاریخچه اقتصادی قبرس شمالی

تاریخچه اقتصادی قبرس شمالی: از تاسیس تا وضعیت کنونی

اقتصاد یک کشور مهم‌ترین چیزی است که می‌توان باعث رشد و حتی نزول آن شود. در بسیاری از کشورهای اروپایی و پیشرفته، اقتصاد آنها روتین مشخصی به خود گرفته و براساس یک شیوه مشخص در حال کار است. بر اساس همان اقتصاد هم زندگی مردم شکل گرفته و مشاغل مختلفی برای کسب درآمد آنها ایجاد شده است. یکی از جنجالی‌ترین کشورهای آسیایی که طی سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده، کشور قبرس شمالی است. شاید با خود تصور کنید که این فراز و نشیب می‌تواند درمورد تاریخچه اقتصادی قبرس شمالی باشد، اما برخلاف این تصور کشور قبرس چه در عرصه‌ جنگ و چه اقتصاد با وقایع غیرقابل پیش‌بینی زیادی درگیر بود.

هرچند که در حال حاضر زندگی در قبرس شمالی بسیار راحت‌تر شده و مردم شرایط خوبی برای زندگی دارند. اما نمی‌توان منکر آن چیزی که در این کشور رخ داده شد. به همین سبب ما قصد داریم در این مقاله با بررسی تمام وقایع رخ داده در این کشور، تاریخچه اقتصادی قبرس شمالی را بررسی کنیم. همچنین بهترین فرصت‌های اقتصادی و آینده اقتصادی این کشور را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

شاید در حال حاضر از شرایط زندگی خود راضی باشید و دلیلی برای آگاهی از شرایط اقتصادی کشوری مانند قبرس شمالی نداشته باشید، اما بد نیست بدانید می‌توانید برای رسیدن به یک زندگی ایده‌آل‌تر، به کشور قبرس شمالی مهاجرت کنید. اما پیش از آن باید اطلاعات درستی از تاریخچه اقتصادی قبرس شمالی، شرایط حال آن و حتی آینده این کشور داشته باشید.

تاثیر کشور ترکیه بر قبرس شمالی

در دهه 1970 میلادی، بین دو کشور ترکیه و یونان جنگی بر سر مالکیت کشور قبرس رخ داد. در آن زمان جمهوری قبرس یک کشور کاملا مستقل در دریای مدیترانه بود. اما با حمله این دو کشور به جمهوری قبرس شرایط کاملا فرق کرد. بسیاری از شهرهای قبرس شمالی که در آن زمان یک شهر گردشگری بودند، در زمان جنگ به یک منطقه نظامی تبدیل شده بودند. همین عامل باعث شد که خرابی‌های زیادی در سرتاسر کشور قبرس ایجاد شود.

پس از جنگ جمهوری قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. بخش شمالی این کشور تحت سلطه کشور ترکیه و بخش جنوبی آن تحت سلطه کشور یونان قرار گرفت. قبرس جنوبی توانست در مدت زمان کمتری به سود و ترقی برسد. اما از آنجایی که خرابی و ویرانی‌های شهرهای قبرس شمالی خیلی بیشتر بود، مدت زمان بیشتری طول کشید که دولت قبرس شمالی بتواند این کشور را بازسازی کند.

اما سلطه کشور ترکیه بر قبرس شمالی به همینجا محدود نمی‌شد. بلکه در حال حاضر حتی با گذشت سال‌ها از جنگ، هنوز هم بسیاری از قوانین سیاسی و اقتصادی کشور قبرس شمالی توسط دولت ترکیه تعیین می‌شود. برای مثال واحد پول کشور قبرس شمالی لیر ترکیه است. یا بسیاری از غذاهای که در کشور قبرس سرو می‌شود، ریشه ترکی دارد. به همین دلیل بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که قبرس شمالی قطعیت سیاسی و حتی اقتصادی ندارد.

اقتصاد قبرس شمالی

اقتصاد قبرس شمالی

تاریخچه اقتصادی قبرس شمالی

اگر بخواهیم تاریخچه اقتصادی قبرس شمالی را از دوران پیش از جنگ بررسی کنیم، باید بگوییم که در آن زمان جمهوری قبرس یک کشور کاملا مستقل بود. اغلب درآمد این کشور از راه صنعت گردشگری و کشاورزی تامین می‌شد. از آنجایی که شهرهای قبرس کاملا توریستی هستند، سالیانه توریست‌های زیادی به این کشور سفر می‌کردند. با وقوع جنگ برای مدت طولانی شرایط اقتصادی کشور قبرس دستخوش تغییرات شد.

حتی پس از پایان جنگ‌ هم تا مدت‌ها اقتصاد کشور قبرس شمالی روند مشخصی نداشت. اما از آنجایی که با ادامه این فرایند، قبرس شمالی رو به نابودی می‌رفت. دولت این کشور برای بازسازی کشور خود اقدامات زیادی انجام داد. اولین اقدام بازسازی شهرهای توریستی، بکارگیری خدمات و امکانات مختلف و ساخت هتل‌های مناسب بود. با این کار توریست‌های بیشتری به سمت قبرس شمالی جذب می‌شدند. برای مثال شهر فاماگوستا قبرس شمالی یکی از اصلی‌ترین شهرهای این کشور است که هم از نظر گردشگری و هم از نظر شرایط کاری در قبرس شمالی اهمیت زیادی دارد.

به مرور زمان اقتصاد قبرس شمالی روند مخصوص خود را پیدا کرد. درواقع توانست مانند گذشته بیشترین درآمد خود را از راه صنعت گردشگری و کشاورزی به دست بیاورد. هرچند که با گذشت زمان، بسیاری از سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان این کشور توانستند با ورود به عرصه واردات و صادرات، سود خوبی به دست بیاورند و به بهبود شرایط اقتصادی کشور قبرس شمالی کمک کنند.

در حال حاضر، وضعیت اقتصادی کنونی قبرس شمالی بدین صورت است که این کشور از سه صنعت گردشگری، کشاورزی و واردات و صادرات کسب درآمد می‌کند. بدین ترتیب می‌توان گفت که با وجود چنین درآمد‌های، شرایط زندگی در قبرس بسیار بهبود یافته و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این کشور انجام می‌شود.

راهی طلایی برای رشد اقتصادی قبرس شمالی

یکی دیگر از عواملی که تاثیر زیادی در تاریخچه اقتصادی قبرس شمالی و رشد آن داشته، صنعت ساخت و ساز است. در دوره امروزه سیل مهاجرینی که قصد زندگی و اقامت در قبرس شمالی را دارند بسیار بیشتر شده است. به همین سبب مردم در کشور قبرس به خانه‌های بیشتری نیاز دارند. این کار فقط از عهده مهندسان ساخت و ساز برمی‌آید. بدین صورت که خانه‌های جدیدی را می‌سازند و به مهاجرین می‌فروشند.

فروش و خرید ملک در قبرس شمالی علاوه بر اینکه منجر به اقامت در این کشور می‌شود، باعث سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی هم هست. زیرا اشخاص می‌توانند با خرید خانه، دارایی و سرمایه‌ خود را در این کشور ذخیره کنند و در سال‌های آینده از آن استفاده کنند. از سوی دیگر، باتوجه به مناسب بودن هزینه خرید خانه در کشور قبرس، مهاجرین بدون نگرانی بابت هزینه خرید، می‌توانند خانه موردنظر خود را در این کشور خریداری کنند.

تاثیر بازارهای مالی بر اقتصاد قبرس شمالی

تاریخچه اقتصادی قبرس شمالی نشان می‌دهد که بازارهای مالی همیشه نقش اساسی اما دور از توجهی در این کشور داشته‌اند. مشارکت در بازارهای مالی شامل مواردی مانند خرید اوراق بهادار، مشارکت در خرید و فروش ارز وغیره است. شاید در نگاه اول این بازارها تاثیر چندانی در اقتصاد یک کشور نداشته باشند، اما قطعا رشد قیمت و افزایش تقاضای مردم برای خرید آنها می‌تواند تاثیرات زیادی روی اقتصاد این کشور داشته باشد.

در مقایسه با سایر موارد مانند خرید و فروش خانه یا مشارکت در تجارت‌های مختلف، خرید و فروش اوراق بهادار طرفدار کمتری دارد. اما به هر صورت این مورد هم یکی از تاثیرگذارترین فعالیت‌های است که می‌تواند در زمینه اقتصادی کشور قبرس شمالی انجام شود.

میزان نقدینگی بین مردم قبرس شمالی

میزان نقدینگی بین مردم قبرس شمالی

نقش صعنت گردشگری در اقتصاد قبرس شمالی

قطعا صنعت گردشگری یکی از اصلی‌ترین صنعت‌های است که در اقتصاد کشور قبرس شمالی موثر است. در سال‌های ابتدایی پس از جنگ، این کشور به سبب خرابی و آسیب‌های که داشت، نتوانسته بود از جاذبه‌های گردشگری خود استفاده درستی بکند. اما در حال حاضر با بازسازی شهرها و جاذبه‌های گردشگری، کشور قبرس شمالی به یکی از توریستی‌ترین کشورهای آسیایی تبدیل شده است. همین عامل باعث می‌شود که سالیانه توریست‌های زیادی به این کشور سفر کرده و به اقتصاد کشور قبرس شمالی کمک کنند.

وضعیت اقتصادی قبرس شمالی در حال حاضر

باتوجه به نکات و موضوعاتی که تاکنون به آن اشاره کردیم، به‌نظر شما وضعیت اقتصادی کنونی قبرس شمالی به چه صورت است؟ در حال حاضر کشور قبرس شمالی جزو کشورهای در حال رشد و توسعه است که برای رسیدن به نقطه اوج خود راه زیادی دارد. اما با این وجود سالیانه درآمد بسیار خوبی از صنعت گردشگری، کشاورزی و حتی صادرات و واردات به دست می‌آورد. یکی از نکات مهمی که در این مقاله باید به آن اشاره کنیم، خدمات عمومی است. خدمات عمومی، بخش مهمی در را فعالیت‌های اقتصادی کلی ایفا می‌کنند

اما اهمیت و نقش آنها در سال‌های اخیر به دلیل رشد شدید بخش خصوصی ( مانند شرکت‌ها و تجارت‌های شخصی) کاهش یافته است. ارزش ساخت و ساز خانه از سال 2000 بیش از دو برابر و در سال‌های اخیر قوی‌تر شده است. در صورتی که در سال 2006، این ارزش35 درصد افزایش یافته بود.

از سوی دیگر، سهم اقتصادی تولید یا واردات و صادرات، از 3.3 درصد در سال 1980 به 13.5 درصد در سال 2006 افزایش یافت. در مجموع خدمات( شامل خدمات گردشگری وغیره) در سال‌های 2000 و 2006 رشد 45 درصدی داشته که بسیار قابل توجه است.، این در صورتی است که باتوجه به سوابق و تاریخچه اقتصادی قبرس شمالی، سهم آنها در تمام دوران رشد اقتصاد قبرس، به ویژه در تجارت، خدمات شخصی، حمل و نقل و ارتباطات از 62.8 درصد در سال 1980 به 65.8 درصد در سال 2006 افزایش یافته بود.

نگاهی به آینده قبرس شمالی

اگر از اقتصاددانان مختلف درمورد سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی سوال کنید، احتمالا این فعالیت را یکی از سودمندترین فعالیت‌های اقتصادی می‌دانند. زیرا تمامی بازارهای مالی و ملکی این کشور سوددهی بسیار خوبی برای صاحبان خود داشته‌اند. باتوجه به شرایطی که در حال حاضر در کشور قبرس شمالی و اقتصاد آن وجود دارد، می‌توان نتیجه گرفت که این کشور در سال‌های آینده به یکی از پررونق‌ترین و بهترین کشورهای آسیایی تبدیل می‌شود.

البته رسیدن به این آینده در صورتی که دولت قبرس شمالی روند رو به رشد خود را حفظ کند. اگر به هر دلیلی چرخ اقتصادی قبرس از مسیر اصلی خود دور شود، نمی‌توان مطمئن بود که این کشور باز هم به آینده روشن و درخشان خود برسد. نداشتن قطعیت اقتصادی و سیاسی هم مزید بر علت شده و می‌تواند تاثیرات منفی زیادی در این کشور داشته باشد. اما به‌صورت کلی، اقتصاددانان و فعالان عرصه سرمایه‌گذاری کشور قبرس شمالی به عنوان یک کشور نوظهور و خلاق می‌شناسند.

محاسبات اقتصادی در قبرس شمالی

محاسبات اقتصادی در قبرس شمالی

کلام آخر

در این مطلب به تاریخچه اقتصادی قبرس شمالی و اتفاقاتی که در آن رخ داد اشاره کردیم. در حال حاضر شما می‌دانید که بهترین شیوه سرمایه‌گذاری و حتی زندگی در این کشور چیست. پس با شناختی که از تاریخچه اقتصادی قبرس شمالی به دست آورده‌اید، و باتوجه به شرایطی که دارید با مشاورین ما در شرکت ظهوریان در ارتباط باشید و با سرمایه‌گذاری و حتی مهاجرت به این کشور زیبا، زندگی بهتری را به خود و خانواده خود هدیه دهید…

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.