تحصیل در کشور قبرس شمالی

تحصیل در کشور قبرس شمالی: از مهدکودک تا دانشگاه

اگر بخواهید آینده بهتری را برای فرزند خود رقم بزنید، چه کارهای برای او انجام می‌دهید؟ یا او را به انجام چه کارهای تشویق می‌کنید؟ تحصیل همیشه یکی از اصلی‌ترین راه‌های است که می‌تواند موفقیت در آینده را برای اشخاص به ارمغان بیاورد. در دوره امروزه بسیاری از کودکان به تحصیل در کشورهای دیگر و آشنایی با محیط‌های جدید علاقه‌مند هستند. به همین جهت هم ما قصد داریم صفر تا صد تحصیل در کشور قبرس شمالی را بررسی کنیم و بفهمیم که در این کشور کودکان چه مقاطع مختلفی را طی می‌کنند.

در سال‌های اخیر، به سبب بالا رفتن کیفیت زندگی در قبرس شمالی تعداد زیادی از مهاجرین و مخصوصا ایرانیان، زندگی در قبرس شمالی را انتخاب کردند. با این وجود باید پیش از مهاجرت به این کشور از تمام شرایط و سبک زندگی در این کشور آگاه شوند. اطلاع از روند تحصیل در کشور قبرس شمالی هم یکی از همین موارد بسیار مهم است که می‌تواند آینده فرزندان را تحت تاثیر قرار دهد.

در این مقاله، تمام اطلاعات مربوط به تحصیل در کشور قبرس شمالی، از مهدکودک تا دانشگاه را بررسی خواهیم کرد. درواقع باید بدانیم که سیستم آموزشی این کشور به چه شکلی است و چگونه در آینده فرزندان ما تاثیر دارد. پس اگر شما هم به زندگی یا تحصیل در کشور قبرس شمالی علاقه‌مند هستید، همراه ما باشید.

چرا قبرس شمالی را برای تحصیل انتخاب می کنیم؟

در بخش قبل به این نکته اشاره کردیم که به سبب بهبود کیفیت زندگی در کشور قبرس، بسیاری از کسانی که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند، و حتی ایرانیانی که از شرایط زندگی خود راضی نیستند، این کشور را به عنوان کشور مقصد انتخاب می‌کنند. از سوی دیگر، هزینه‌های زندگی در کشور قبرس شمالی بسیار مناسب است. وجود بهترین فرصت‌های شغلی در قبرس شمالی و وجود فرصت‌های گوناگون از جمله مزیت‌های زندگی در این کشور است.

اما یکی از بهترین مزیت‌های زندگی در کشور قبرس که باعث شده والدین نگرانی بابت تحصیل فرزندان خود نداشته باشند، وجود مدارس بسیار مناسب در این کشور است. درواقع سیستم آموزشی این کشور در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته و توانسته شیوه‌های بهتری را برای تدریس انتخاب کند. علاوه بر آن، بسیاری از دانشگا‌های این کشور جزو دانشگاه‌های بین المللی بوده و فارغ التحصیل شدن از این دانشگاه‌ها اعتبار زیادی دارد.

سیستم آموزشی در قبرس شمالی

مهم‌ترین تغییراتی که در طی سال‌های اخیر در نظامی آموزشی کشور قبرس شمالی انجام شده، تغییر در سیستم آموزش به دانش‌آموزان و دانشجویان است. درواقع سیستم آموزشی این کشور با تغییراتی که داشته، بسیار به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شده است. این تغییرات شامل شیوه‌های تدریس، نحوه مدیریت کلاس، چگونگی گفت‌و گو با دانشجو یا دانش‌آموز وغیره است.

درواقع در این سیستم جدید استاد یا دبیر به خوبی متوجه می‌شود که چگونه کلاس خود را مدیریت کند و در صورت بروز هر مشکلی، چه واکنشی نشان دهد. این تغییرات باعث شده که دانشجویان و دانش‌آموزان ارتباط بهتری به استاد یا معلم خود داشته باشند. علاوه بر آن در کلاس احساس راحت‌تری دارند و می‌توانند بدون هیچ حس ترس یا استرسی ساعت‌ها به تحصیل مشغول باشند.

مقاطع تحصیلی در قبرس شمالی

مقاطع تحصیلی در قبرس شمالی

روند تحصیل در کشور قبرس شمالی

با وجود تغییراتی که در سیستم آموزشی کشور قبرس شمالی ایجاد شده بود، دانش‌آموزان باید مقاطع مختلفی را پشت سر می‌گذاشتند تا بتوانند وارد دبیرستان و پس از آن دانشگاه شوند. در این بخش به صفر تا صد مراحل تحصیل در کشور قبرس شمالی و مقاطع آن اشاره خواهیم کرد:

مرحله پیش‌دبستانی

مرحله پیش‌دبستانی اولین مرحله‌ای است که در مقاطع تحصیلی در قبرس شمالی انجام می‌شود. البته که این مقطع اجباری نیست و والدین می‌توانند بسته به خواست خود، کودکشان را در مهدکودک ثبت نام کنند. این مرحله برای کودکان سنین 3 الی 6 ساله است. در این مقطع کودکان می‌توانند با همسن و سالان خود ارتباط گرفته و دوست‌های بیشتری پیدا کنند. این نکته باعث بهبود روابط کودکان و نحوه ارتباط‌گیری آنها می‌شود.

مرحله ابتدایی

مقطع ابتدایی را می‌توان بهه عنوان اولین مقطع اجباری در سیستم آموزشی قبرس شمالی دانست. این مقطع یک دوره شش ساله است که برای کودکان 6 الی 12 ساله برگزار می‌شود. در این دوره ابتدایی‌ترین دروس و نکاتی که دانش‌آموزان باید یاد بگیرند به آنها آموزش داده می‌شود. پس از اتمام این دوره گواهی فارغ التحصیلی از دوره ابتدایی به دانش‌آموزان داده می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که کودکان خارجی هم باید این دوره را به صورت کامل شرکت کنند.

مرحله متوسطه اول

مقطع متوسطه به‌صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شود. در این بخش به مرحله متوسطه اول اشاره می‌کنیم. در این دوره دورس عمومی به دانش‌آموزان تدریس می‌شود. این دوره برای دانش‌آموزان 12 الی 15 ساله است و به عنوان یک پیش‌نیاز برای مرحله متوسطه دوم شناخته می‌شود. نکته بسیار خوبی که در مورد تقسیم این دو دوره وجود دارد، این است که دانش‌آموزان به خوبی دورس عمومی و تخصصی را از یکدیگر تفکیک کرده و با دقت بیشتری آن را یاد می‌گیرند.

مرحله متوسطه دوم

آخرین مرحله از تحصیل در مدارس قبرس شمالی، تحصیل در مقطع متوسطه دوم است. در این مرحله که برای سنین 15 الی 18 برگزار می‌شود، دانش‌آموزان بسته به علایق و ویژگی های خود و با استفاده از راهنمایی‌های مشاورین، رشته تحصیلی خود را انتخاب می‌کنند. پس از آن طی سه سال، تمام دروس تخصصی مربوط به آن رشته را یاد می‌گیرند. نکته جالبی که درمورد تحصیل در کشور قبرس شمالی وجود دارد این است که تحصیل تا مرحله متوسطه اول، کاملا اجباری است، اما مرحله متوسطه دوم و تحصیلات دانشگاهی کاملا اختیاری است.

شاید در نگاه اول، این قابلیت برای کسانی که قصد کار در کشور قبرس شمالی را دارند بسیار مفید باشد، اما قطعا تحصیلات عالیه و پیدا کردن شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی درآمد و سوددهی بسیار بیشتری دارد. به همین سبب اگر قصد تحصیل در کشور قبرس شمالی را داشتید، حتما تحصیلات خود را به صورت کامل به اتمام برسانید.

مرحله تحصیل در دانشگاه

درس خواندن در دانشگاه، مرحله جدید و جذابی از تحصیل در کشور قبرس شمالی است. نکته بسیار جالبی که درمورد تحصیل در کشور قبرس شمالی در مقطع دانشگاه وجود دارد، این است که قبولی در دانشگاه‌های قبرس شمالی براساس سوابق تحصیلی است. درواقع دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌های این کشور هیچ آزمون ورودی نمی‌دهند. تنها آزمونی که اشخاص باید بدهند، آزمون تعیین سطح زبان است.

دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند بسته به سوابق تحصیلی و رشته خود، یک رشته تحصیلی جدید را برای مقطع دانشگاه انتخاب کنند. این روند برای اشخاصی که در هنگام آزمون‌های مختلف استرس زیادی دارند بسیار مفید است، زیرا می‌توانند بدون هیچ ترس و استرسی، در بهترین دانشگاه‌ها و رشته‌های دانشگاهی در قبرس شمالی تحصیل کنند.

مدارس فنی و حرفه ای در قبرس شمالی

در قبرس شمالی هم مانند ایران، مدارس فنی و حرفه‌ای وجود دارد که در آن دروسی مانند مهارت‌های فنی، کشاورزی، پرستاری، گردشگری، مدیریت هتل آموزش داده می‌شود. بدین ترتیب کسانی که رشته فنی و حرفه‌ای را برای تحصیل انتخاب کرده باشند می‌توانند پیش از ورود به دانشگاه با بخشی از دروس خود و نحوه یادگیری آنها آشنا شوند.

رشته های تحصیلی در دبیرستان های قبرس شمالی

همانطور که اشاره کردیم دانش‌آموزان باید قبل از ورود به دانشگاه، رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند. این رشته تحصیلی در دسته‌بندی زیر تقسیم شده است:

  • گروه اول: رشته ریاضی فیزیک انگلیسی (دروس این گروه شامل: ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، ادبیات ترکی، تاریخ ترکی، ادبیات قبرس، تاریخ قبرس، جغرافیای ترک و قبرس، ورزش، انگلیسی)
  • گروه دوم: رشته ریاضی فیزیک ترکی ( ریاضی، ادبیات ترک، ادبیات قبرس، جغرافیای ترک و قبرس، انگلیسی، تاریخ قبرس، نقاشی یا موزیک ،محیط زیست، ورزش)
  • گروه سوم: رشته علوم اجتماعی (ریاضی، ادبیات ترک، تاریخ، جغرافیای قبرس و ترک،انگلیسی، ادبیات قبرس، فناوری اطلاعات، نقاشی یا موزیک، محیط زیست، ورزش)
  • گروه چهارم: رشته زبان های خارجی: (ریاضی، ادبیات ترک، تاریخ، جغرافیای ترک و قبرس، انگلیسی، انتخاب یک زبان از بین زبانهای آلمانی- یونانی- فرانسوی، تاریخ قبرس، نقاشی یا موزیک، ورزش)
  • گروه پنجم: رشته مهارت‌های كارمندي و حسابداري ( مربوط به هنرستان ها)

سیستم نمره دهی در مدارس قبرس شمالی

همانطور که در ابتدا مقاله اشاره کردیم در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در سیستم آموزشی این کشور ایجاد شده است. یکی از این تغییرات هم سیستم نمره‌دهی در قبرس شمالی است. در این کشور نمرات به صورت توصیفی ارائه می‌شوند. برای مثال برای بیان نمرات از عبارت‌های: خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیاز به تلاش بیشتر استفاده می‌شود. علاوه بر آن سیستم نمره‌دهی در دبیرستان از 1 تا 10 می‌باشد. نمره قبولی در این مقطع نمره 5 است.

مهدکودک های قبرس شمالی

مهدکودک های قبرس شمالی

انواع مدارس در قبرس شمالی

تحصیل در کشور قبرس شمالی باید در سه نوع از مدرسه انجام شود. به صورت کلی مدارس قبرس شمالی به دو نوع خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند. در این بخش با تمام اطلاعات مربوط به تحصیل در کشور قبرس شمالی و مدارس دولتی یا خصوصی آشنا خواهید شد:

مدارس دولتی

مدارس دولتی جزو آن دسته از مدارسی هستند که هیچ شهریه‌ای برای تدریس به دانش‌آموزان دریافت نمی‌کنند. تنها هزینه‌ای که دانش‌آموزان باید آن را پرداخت کنند هزینه‌های مربوط به تهیه لباس یا رفت‌و‌آمد کودکان است. شهروندان قبرسی که مقیم این کشور باشند و کسانی که زیر 18 سال دارند و والدین آنها مقیم کشور قبرس شمالی هستند، می‌توانند در این مدارس تحصیل کنند. ساعت تحصیل در این مدارس از 8 صبح تا 1 ظهر است. زبان آموزشی در این مدارس عموما ترکی است، اما می‌توان با زبان انگلیسی هم در این مدارس صحبت کرد.

از جمله مزیت‌های تحصیل در این مدارس این است که والدین هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. علاوه بر آن با پایان دوره تحصیلی، گواهینامه معتبری به دانش‌آموزان داده می‌شود. اما اگر بخواهیم به معایب تحصیل در مدارس دولتی اشاره کنیم، باید بگوییم که برای ورود به این مدارس دانش‌آموز باید مدرک زبان ترکی داشته باشد. همچنین انتخاب مدرسه براساس معدل و نمرات دانش‌آموز انجام شده و کسی نمی‌تواند مدرسه موردنظر خود را انتخاب کند.

مدارس خصوصی

مدارس خصوصی روند شخصی‌تری برای آموزش به کودکان دارد. به زبان ساده‌تر از آنجایی که تعداد دانش‌آموزان این مدارس کمتر است، معلم می‌تواند به صورت دقیق‌تر برای هرکسی وقت بگذارد. هزینه تحصیل در این مدارس بین 70 الی 120 هزار لیر است. زبان محاوره در این مدارس انگلیسی است و تمام دروس در آن تدریس می‌شود.

ساعت تعطیلی این مدارس بین 15:30 الی 16:30 متغییر است. از جمله مزیت‌های تحصیل در این مدارس می‌توان به یادگیری دقیق‌تر و وقت گذاشتن بیشتر معلمان اشاره کرد. از جمله معایب این مدارس هم این است که والدین باید هزینه بیشتری برای تحصیل فرزندان خود بپردازند.

مدارس بین المللی

یکی دیگر از مدارسی که در قبرس شمالی رواج زیادی دارد، مدارس بین المللی است. این مدارس شامل مدارسی با سیستم انگلیسی و آمریکایی هستند. درواقع مهاجرین و دانش‌آموزان خارجی می‌توانند در این مدارس تحصیل کنند. اما نکته بسیار جالبی که درمورد مدارس قبرس شمالی وجود دارد این است که امروزه مدرسه ایرانی در قبرس شمالی رواج زیادی داشته است.

به‌صورتی که مهاجرین ایرانی می‌توانند فرزندان خود را در مدارس ایرانی این کشور ثبت نام کنند. در این مدارس به زبان پارسی صحبت می‌شود. به همین دلیل فرزندان از سنین پایین به خوبی با زبان مادری خود آشنا خواهند شد.

مدارک موردنیاز برای ثبت نام در مدارس

برای ثبت نام در مدارس قبرس شمالی، برخی مدارک موردنیاز است. در ادامه این مدارک را با یکدیگر مشاهده و بررسی خواهیم کرد:

  • کارت واکسیناسیون (مربوط به دوره کرونا)
  • ترجمه شناسنامه فرزند و والدین
  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه تاریخ انقضا
  • بیمه نامه و فرم درخواست
  • گواهی پزشکی و سلامت
  • مدارک تحصیلی قبلی شامل گزارش یا کارنامه تأیید شده وزارت آموزش‌وپرورش و ترجمه رسمی
  • سند تمکن مالی، مدارک هویتی(پاسپورت یا شناسنامه)

تحصیل در دانشگاه های قبرس شمالی

تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی یک مرحله جدید و جذاب از تحصیل در کشور قبرس شمالی است. زیرا این کشور دارای دانشگاه‌های بین المللی بسیار جذابی است که هرکدام از آنها مزیت‌های زیادی دارند. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور بسته به نوع دانشگاه، امکانات آن، رشته و مقطع تحصیلی کاملا متفاوت است. اما به‌صورت کلی اشخاص می‌توانند با توجه به سوابق تحصیلی و ریز نمرات خود از بورسیه تحصیلی استفاده کنند.

در هرکدام از شهرهای قبرس شمالی مدارس و دانشگاه‌های بسیار خوبی وجود دارد. به‌صورتی که امروزه بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل، دانشگاه‌های قبرس شمالی را انتخاب می‌کنند. معروف‌ترین دانشگاه‌های این کشور در شهر فاماگوستا قبرس شمالی قرار دارد.

بهترین دانشگاه های قبرس شمالی

در این بخش قصد داریم شما را با بهترین دانشگاه‌های قبرس شمالی آشنا کنیم. مسلما تحصیل در کشور قبرس شمالی جذابیت‌های زیادی دارد، اما دقیقا زمانی که وارد دانشگاه‌های این کشور می‌شوید، می‌بینید که اصلی‌ترین و بهترین مقطع تحصیلی در همین دانشگاه است:

  • University of Cyprus
  • Eastern Mediterranean University
  • European Univer
  • Inter College
  • Girne American University
  • Cyprus College
  • European University of Lefke
  • The Philips college
  • Cyprus International University
  • Middle East Technical University Northern Cyprus Campus
  • University of Nicosia

مهاجرت تحصیلی به قبرس شمالی

یکی از بهترین مزیت‌های که تحصیل در کشور قبرس شمالی دارد، این است که اشخاص می‌توانند به واسطه تحصیل در این کشور، اقامت دائمی قبرس شمالی را هم به‌دست بیاورند. برای این کار باید ابتدا بورسیه تحصیلی این کشور را داشته باشند. برای دریافت بورسیه تحصیلی باید سوابق تحصیلی کامل و نمرات عالی داشته باشند. پس از آن می‌توانند طی مدت زمان تحصیل در کشور قبرس شمالی به‌صورت رایگان در این کشور اقامت داشته باشند.

همچنین می‌توانند پس از دوره تحصیلی، با پیدا کردن شغل مناسب و باتوجه به سوابقی که در دوران تحصیل در کشور قبرس شمالی داشتند، برای اقامت دائمی این کشور درخواست دهند. در حال حاضر باتوجه به شرایطی تحصیلی خوبی که در این کشور وجود دارد، مهاجرت تحصیلی به کشور قبرس شمالی یکی از بهترین شیوه‌های مهاجرت به قبرس شمالی است.

شاید در نگاه اول، سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی فقط با انجام فعالیت‌های اقتصادی مانند خرید ملک در قبرس شمالی انجام شود، اما قطعا تحصیل در قبرس شمالی هم می‌تواند یک شیوه سرمایه‌گذاری بزرگ در این کشور باشد. زیرا در این شیوه شخص علم و دانش کافی را از تحصیل در این کشور به دست آورده و می‌تواند به عنوان یک شخص موفق در کشور قبرس شمالی مشغول به کار شود.

مقطع دبستان در قبرس شمالی

مقطع دبستان در قبرس شمالی

نتیجه نهایی

تحصیل در کشور قبرس شمالی و یادگیری علم و دانشگ با بهترین استانداردهای جهانی، یکی از مثبت‌ترین اتفاقاتی است که والدین می‌توانند برای فرزندان خود رقم بزنند. پس اگر به دنبال آینده‌ای روشن هستید، می‌توانید با تحصیل در کشور قبرس شمالی معتبرترین و بهترین مدارک تحصیلی را به دست آورده و شغل پردرآمد و پرسودی را برای خود انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید در این مسیر از راهنمایی‌های مشاورین ما در شرکت ظهوریان استفاده کنید. مشاورین ما با ارائه راهنمایی‌های تحصیلی، شما را در تحصیل در کشور قبرس شمالی راهنمایی می‌کنند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.