قوانین جدید اقامت با خرید ملک

قوانین جدید اقامت با خرید ملک در قبرس شمالی 2024

خرید ملک در هر شهر یا کشوری، یکی از فعالیت‌های بسیار سودمند اقتصادی است که می‌تواند به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت هم شناخته شود. حال تصور کنید که این سرمایه‌گذاری بلندمدت در کشوری مانند قبرس شمالی انجام شود. یعنی کشوری که در حال رشد و توسعه است. از گذشته تاکنون کشور قبرس فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. این فراز و نشیب‌ها تغییرات زیادی را در شیوه زندگی و قوانین کشور قبرس ایجاد کرده است. به عنوان مثال، قوانین جدید اقامت با خرید ملک در قبرس شمالی یکی از همین تغییراتی است که در این مدت اخیر در کشور قبرس شمالی ایجاد شده است.

شاید بسیاری از اشخاص با قوانین جدید اقامت با خرید ملک آشنایی نداشته باشند و حتی بسیاری هم باتوجه به اینکه اطلاعات درستی از این قوانین ندارند، نسبت به آن احساس ترس دارند، اما باید بگوییم که این قوانین اصلا سخت نیست، بلکه هرکسی که قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارد، باید اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهد.

تاکنون کشور قبرس شمالی شرایط آسانی را برای اقامت و خرید ملک در این کشور تصویب کرده بود. به همین جهت هم زندگی در قبرس شمالی برای بسیاری از مردم بسیار آسان بود. اما از آنجایی که قوانین اقامت با خرید ملک در این کشور تغییر کرده، قصد داریم این قوانین را به صورت کامل بررسی کنیم. پس همراه ما باشید…

کشور قبرس شمالی، کشوری تحت سلطه ترکیه!

شاید با خواندن عنوان کمی تعجب کنید، اما خب این امر چیزی است که در کشور قبرس شمالی رخ داده و متاسفانه بسیاری از قوانین کشور قبرس شمالی توسط دولت ترکیه تعیین می‌شود. اما ریشه این تسلط و کنترل کجاست؟ در سال 1974، بین دو کشور ترکیه و یونان جنگی رخ داد. هدف از این جنگ تصاحب کشور جمهوری قبرس بود. طی این جنگ کشور قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. بسته به موقعیت جغرافیایی که دو کشور داشتند، قبرس شمالی تحت سلطه کشور ترکیه و قبرس جنوبی تحت سلطه کشور یونان قرار گرفت.

از آن پس، بسیاری از قوانین و شرایط زندگی در قبرس شمالی توسط دولت ترکیه تعیین می‌شد. البته که شرایط در کشور قبرس جنوبی هم به همین شکل بود و دولت یونان مشخص کننده شرایط و قوانین زندگی در کشور قبرس جنوبی بود. اما قبرس جنوبی در مقایسه با قبرس شمالی در مدت زمان کمتری به رشد و ترقی رسید.

پس از جنگ، بسیاری از شهرهای قبرس شمالی با آسیب‌های بسیار زیادی روبرو شدند. زیرا اغلب شهرهای کشور قبرس به عنوان یک منطقه نظامی برای حمله یه یونان استفاده می‌شد. به همین دلیل هم مدت زیادی طول کشید که دولت قبرس شمالی بتواند شهرهای خود را بازسازی کند. اما در حال حاضر شرایط رشد بسیار خوبی داشته و کشور قبرس به محیطی امن و آرام برای زندگی تبدیل شده است.

قوانین خرید ملک در قبرس شمالی

قوانین خرید ملک در قبرس شمالی

خرید ملک در قبرس شمالی

همانطور که در ابتدا مقاله اشاره کردیم، خرید ملک در قبرس شمالی یکی از فعالیت‌های بسیار سودمند و سرمایه‌گذاری مناسب در این کشور است. البته که سرمایه‌گذاری در کشوری مانند قبرس شمالی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اما خرید ملک هم یکی از شیوه‌های بسیار ساده است. احتمالا به خوبی می‌دانید که خریدران ملک در کشور قبرس شمالی، می‌توانستند با خریدن یک ملک، اقامت دائمی این کشور را به دست بیاورند.

البته برای اینکار قوانینی وجود داشت. برای مثال قوانین خرید ملک در کشور قبرس شمالی بدین شکل بود که هر مهاجری می‌توانست فقط یک ملک را در کشور قبرس شمالی خریداری کند. برای مثال خریداران ملک باید بین 100 الی 200 پوند را به عنوان پیش‌پرداخت به صاحب ملک پرداخت می‌کردند. یا باید برای انتقال سند از نام فروشنده به خریدار، حدود 5 درصد از قیمت ملک را به دفتر اسناد رسمی پرداخت می‌کردند.

در حال حاضر، باتوجه به شرایطی که در کشور قبرس شمالی وجود دارد، قوانین جدید اقامت با خرید ملک تصویب شده است. بدین صورت که خریداران ملک، باید برای دریافت اقامت این کشور و خرید ملک خود، قوانین جدیدی را رعایت کنند.

قوانین جدید اقامت با خرید ملک

قوانین جدید اقامت با خرید ملک در کشور قبرس شمالی در دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم شده است. درواقع مواردی مانند شیوه ثبت سند، میزان مالیات ملک وغیره، همگی دارای قوانین جدیدی هستند. در ادامه به قوانین جدید اقامت با خرید ملک اشاره می‌کنیم:

قوانین ثبت سند

اولین موردی که باید در قوانین جدید اقامت با خرید ملک به آن اشاره کنیم، قوانین مربوط به ثبت سند است. در این مرحله ابتدا سند به صورت دستی ثبت می‌شود. بدین صورت که قرارداد توسط شرکت‌های مهاجرتی یا وکیل نوشته و ثبت شده و به اداه ثبت ارسال می‌شود. سپس اداره ثبت فیش مبنی بر مالیات ملک و درصد ثبت سند در دفترخانه را صادر می‌کند.

پس از اینکه این مبالغ پرداخت شد، باید سه عدد فرم که درمورد ملک است پر و تکمیل شود. این فرم‌ها هم باید توسط اداره ثبت مشاهده، بررسی و ثبت شوند. سپس اداره ثبت یک کیو آر کد را به اشخاص می‌دهد. برای ثبت نهایی ملک باید مدارکی به همراه داشته باشید. این مدارک شامل اصل قرارداد، اصل پاسپورت و فاکتور هزینه‌های پرداختی مانند مالیات ملک، فاکتور پرداخت درصد دفترخانه وغیره است.

قوانین مالیات ملک

درمورد قوانین مالیات ملک که یکی از اصلی‌ترین قوانین جدید اقامت با خرید ملک است، باید بگوییم که این مبلغ باتوجه به تعداد ماه‌های که از اولین قسط پرداخت کرده‌اید محاسبه می‌شود. به عنوان مثال اگر کسی ده ماه قسط پرداخت کرده باشد، میزان مالیات او هم براساس همین تعداد ماه‌ها مشخص می‌شود.

مهاجرینی که در کشور قبرس شمالی زندگی می‌کنند، فقط اجاره خرید یک ملک را دارند، اما اگر به هر دلیلی ملک دوم یا سوم خود را خریداری کردند، باید یک درصد مالیات پرداخت کنند. همچنین فقط به مدت دو سال فرصت دارند که ملک خود را به فروش برسانند.

قوانین درصد ثبت سند در دفترخانه

یکی دیگر از مواردی که در قوانین جدید اقامت با خرید ملک اهمیت دارد، قوانین مربوط به درصد دفترخانه از ثبت سند است. این مبلغ حدود 6 درصد از ارزش کلی ملک است. پیش از این درصد مالیات ملک پنج درصد بود، اما در حال حاضر با تصویب قوانین جدید، خریداران باید حدود 6 درصد را به اداره مالیات پرداخت کرده و برای ثبت نهایی سند و انتقال آن به نام خود، فاکتور پرداخت هزینه را به همراه داشته باشند.

قوانین مهاجرین

درمورد قوانین مهاجرین برای خرید ملک، به این نکات اشاره کردیم که آنها فقط توانایی خرید یک ملک را دارند، یا اگر ملک بیشتری را خریداری کردند باید طی مدت دو سال آن را به فروش برسانند. اما مورد دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که اگر مهاجری برای اولین بار به کشور قبرس شمالی سفر کرده باشد، می‌توان نصف میزان تمکن مالی خود را در ایران ارائه دهد، یا از دفتار رسمی ترجمه بخواهد که تمام مدارک را به صورت ترجمه شده تحویل دهند.

پس از آن با ورود به کشور قبرس شمالی باید به ازاری هر شخصی که 18 سال دارد، 5 هزار دلار به یک حساب بانکی در قبرس شمالی واریز کند.

قوانین اقامت در قبرس با خرید ملک

قوانین اقامت در قبرس با خرید ملک

قوانین پرداخت

در آخر، باید به قوانین پرداخت که یکی از مهم‌ترین قوانین جدید اقامت با خرید ملک است اشاره کنیم. در قراردادی که ثبت می‌شود، تاریخ اولین قسط ملک نوشته شده است، از همان تاریخ به مدت یک ماه، خریدار باید نیم درصد از مبلغ مشخص شده را پرداخت کند. اگر این درصد در مدت زمان مشخص پرداخت نشود، شخص وارد یک دوره شش ماه دیگر می‌شود.

در این دوره نیم درصد به مبلغ قبلی اضافه شده و شخص فرصت دارد که طی شش ماه، حدود یک درصد مشخص شده را پرداخت کند. اگر شخصی طی این شش ماه هم یک درصد را پرداخت نکرد، در ماه بعدی نیم درصد دیگر اضافه خواهد شد.

در مورد تمکن مالی، برای ملک‌های که کاملا آماده بوده و هیچ اقساطی ندارد، اشخاص باید 17.000 دلار، برای ملک‌های آماده ای که اقساط دارد 25.000 الی 28.000 دلار و برای اقامت‌های که با ملک اجاره‌ای باشد، 38.000 دلار تمکن مالی داشته باشند.

مدارک موردنیاز برای دریافت QR code

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، برای ثبت سند و بارگزاری مدارک در اداره ثبت، اشخاص باید یک کد رسمی داشته باشند. دریافت این کد نیاز به مدارکی دارد. این مدارک شامل: تصور صفحه اول پاسپورت، تمام صفحات قرارداد ثبت شده، تاریخ اولین ورود به قبرس، آدرس محل اقامت و شماره تماس ملک، تصویر نقشه هوایی (هاریتا) و ترجمه رسمی گواهی عدم سوءپیشینه با تاییدیه وزارت امور خارجه و دادگستری است. این بخش از ارائه مدارک در قوانین جدید اقامت با خرید ملک اهمیت زیادی دارد.

مدارک موردنیاز برای اقامت انواع ملک

در قسمتی از بخش قبل بدین نکته اشاره کردیم که تمکن مالی برای ملک‌های آماده با اقساط و بدون اقساط کاملا متفاوت است. علاوه بر آن، مدارک موردنیاز برای هرکدام از این ملک‌ها هم کاملا متفاوت است. به همین سبب در این بخش به مدارک موردنیاز برای اقامت هرکدام از این ملک‌ها اشاره می‌کنیم:

مدارک موردنیاز برای واحد‌های پیش‌فروش:

  • اصل پاسپورت با تاریخ انقضا معتبر
  • کپی صفحه اول پاسپورت
  • کپی صفحه مهر ورود پاسپورت
  • یک قطعه عکس پاسپورتی
  • نامه مختار با تمبر
  • اصل اجاره نامه رسمی
  • کپی اجاره نامی رسمی
  • ارائه تمکن مالی به همراه 2سری کپی از ایران به ارزش نصف تمکن لازم( باید به‌صورت انگلیسی با ذکر معادل اصلی باشد) فقط در سال اول
  • پرینت موجودی حساب در بانک قبرسی به ازای هر شخص 18 سال به بالا 5.000 دلار
  • پرینت موجودی حساب در بانک قبرسی به ارزش 38.000 دلار برای سال دوم
  • اصل و کپی ترجمه سند ازدواج با تاییدیه وزارت امور خارجه و دادگستری
  • برگه تجرد برای فرزندان بالای 18 سال تا 25 سال( درغیر این صورت باید نام آنها در قرارداد ثبت شود)
  • کپی اقامت قبلی( در صورت داشتن اقامت قبلی)

مدارک موردنیاز برای واحدهای آماده تحویل:

  • اصل پاسپورت با تاریخ انقضا معتبر
  • کپی صفحه اول پاسپورت
  • کپی صفحه مهر ورود پاسپورت
  • یک قطعه عکس پاسپورتی
  • نامه مختار با تمبر
  • اصل و کپی قرارداد ثبت شده ملک خریداری شده
  • اصل و کپی برگه تاشینماز با QR CODE
  • ارائه تمکن مالی به همراه 2سری کپی از ایران به ارزش نصف تمکن لازم( باید به‌صورت انگلیسی با ذکر معادل اصلی باشد) فقط در سال اول
  • پرینت موجودی حساب در بانک قبرسی به ازای هر شخص 18 سال به بالا 5.000 دلار
  • پرینت موجودی حساب در بانک قبرسی به ارزش 17.000 تا 25.000 دلار برای سال دوم
  • اصل و کپی ترجمه سند ازدواج با تاییدیه وزارت امور خارجه و دادگستری
  • برگه تجرد برای فرزندان بالای 18 سال تا 25 سال( درغیر این صورت باید نام آنها در قرارداد ثبت شود)
  • کپی اقامت قبلی( در صورت داشتن اقامت قبلی)

خرید ملک، بهترین شیوه برای سرمایه گذاری در قبرس شمالی

برای سرمایه‌گذاری در کشور قبرس شمالی، روش‌های بسیار متفاوتی وجود دارد. اما خرید ملک در این کشور یکی از بهترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری است. درواقع سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی، چه به صورت کوتاه مدت و چه بلند مدت، مزایای مخصوص به خود را دارد، اما خرید ملک علاوه بر اینکه سوددهی خوبی داشته و نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود، باید اخذ اقامت دائمی این کشور هم شده است.

شاید در حال حاضر قوانین جدید اقامت با خرید ملک تصویب شده باشد. اما قوانین به شکلی نیست که کسی نتواند ملکی را در این کشور خریداری کرده یا اقامت دائمی آن را به دست بیاورد. پس با بررسی قوانین جدید اقامت با خرید ملک در کشور قبرس شمالی، اقامت این کشور را به خانواده خود هدیه دهید.

ملک های آماده در قبرس شمالی

ملک های آماده در قبرس شمالی

سخن آخر

با وجود قوانین جدید اقامت با خرید ملک در قبرس شمالی که در سال 2024 تصویب شده، روند خرید ملک و اقامت این کشور به صورت قانونی و رسمی‌تری پیش می‌رود. این کار هم برای خریداران ملک و هم برای دولت قبرس شمالی بسیار مفید است. زیرا اشخاص با تمکن مالی درست و به شکل قانونی و رسمی، ملک موردنظر خود را در کشور قبرس خریداری می‌کنند. شاید قوانین خرید ملک و اقامت در کشور قبرس شمالی کمی سخت‌تر شده باشد، اما قطعا امنیت و رسمیت بیشتری دارد.

به همین سبب به شما توصیه می‌کنیم اگر به دنبال مهاجرت و خرید ملک در کشور دیگری هستید، حتما سفری به قبرس شمالی داشته باشید و از شرایط و قوانین جدید اقامت با خرید ملک در قبرس شمالی آشنا شوید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.