مالیات ملک در قبرس شمالی

مالیات ملک در قبرس شمالی

امروزه مالیات یکی از اصلی ترین منبع درآمد برای دولت است که در تمام کشورها رواج دارد. فرقی نمی کند که اشخاص ساکن کدام کشور در کجای جهان باشند، عهر کشوری براساس معیارهای خود، میزان مشخصی مالیات را از شهروندان خود دریافت می‌کند. اما از آنجایی که در حال حاضر کشور قبرس شمالی یکی از محبوب‌ترین کشورها برای ایرانیان بوده و بسیاری از مردم به زندگی در قبرس شمالی علاقه دارند، قصد داریم به مالیات ملک در قبرس شمالی بپردازیم.

اما چرا مالیات ملک در قبرس شمالی؟ یا به صورت ساده‌تر، چرا باید در مورد مالیات‌های که روی املاک تعیین شده صحبت کنیم؟ خب قطعا می‌دانید که خرید ملک در قبرس شمالی از مزیت‌های زیادی برخوردار است. به همین سبب هم خرید و فروش ملک در این کشور رونق زیادی دارد. دولت قبرس هم دقیقا روی همین بازارهای ملکی دست گذاشته و با دریافت مالیات ملک در قبرس شمالی، منبع درآمد خوبی برای خود ایجاد کرده است.

حال در این مقاله قصد داریم با بررسی مالیات ملک در قبرس شمالی، اطلاعات مهمی از این موضوع مهم به دست بیاوریم. آگاهی از این موضوع به شما کمک می کند که در صورت مهاجرت، با مالیات ملک در قبرس شمالی آشنایی کاملی داشته باشید.

انواع شیوه های مالیاتی

انواع شیوه های مالیاتی

اصول مالیاتی کشور قبرس شمالی

هر کشور برای اخذ مالیات از مردم خود دارای قوانین و شرایط مختلفی است. قوانین مالیاتی در کشور قبرس شمالی به صورت تصادی است. بدین صورت که هرکس درآمد بیشتری داشته باشد باید برای پرداخت مالیات هزینه بیشتری را پرداخت کند. از سوی دیگر، مالیات بر ملک، شغل و غیره در دسته‌بندی و با درصد‌های زیر مشخص شده‌اند:

مالیات بر کسب و کار

مالیات بر کسب و کار یکی از ابتدایی‌ترین منابع درآمد برای دولت قبرس شمالی است. در این نوع از مالیات اشخاص باید مطابق با شغل خود، مالیاتی را به دولت پرداخت کنند. مالیات بر کسب و کار حدود 10% است. بدین صورت اشخاص باید حدود 10% از کسب و کار خود را به دولت دهند. البته نکته مهمی که درمورد این موضوع وجود دارد این است که مهاجرینی که در قبرس شمالی اقدام به ثبت شرکت کرده‌اند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

مالیات بر درآمد

یکی دیگر از پررونق‌ترین منابع درآمد برای دولت، مالیات بردرامد است. در این نوع از مالیات هرکسی که مقیم کشور قبرس شمالی باشد باید حدود 10 الی 37% از مبلغ درآمد خود را به دولت پرداخت کند. فرقی نمی‌کند که این شیوه درآمد از چه طریقی باشد، دولت به صورت کلی مقدار مشخصی از درآمد اشخاص را به عنوان مالیات برداشت می کند.

نکته مهمی که درمورد این موضوع وجود دارد این است که هرچه میزان درآمد اشخاص بیشتر باشد، میزان مالیات دولت از درآمد آنها بیشتر است. برای مثال کسی که در ماه 30.000 یورو حقوق می‌گیرد، در مقایسه با کسی که 15.000 یورو حقوق دریافت می‌کند، ملزم به پرداخت مالیات بیشتری است.

مالیات بر املاک

مهم‌ترین نوع مالیات که به صورت کامل در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم، مالیات ملک در قبرس شمالی است. این نوع از مالیات باید به صورت سالیانه پرداخت شود. مبلغ این مالیات 1.25 لیر یا حدود 0.2 یورو است. اگر برای اولین بار ملکی را بفروشید، نیازی به پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه ندارید، اما اگر چندین بار سابقه خرید و فروش ملک را داشته باشید باید حدود 3.5 درصد برای فروش ملک به دولت پرداخت کنید.

چرا دولت قبرس شمالی مالیات های مختلفی از مردم دریافت می کند؟

در ابتدای مقاله بیان کردیم که اخذ مالیات به عنوان یکی از بهترین شیوه‌ها برای درآمدزایی دولت حساب می‌شود. درواقع دولت با دریافت مالیات از مردم، از یک سود هم درآمد خوبی برای خود فراهم کرده و از سوی دیگر اقدام به خدمات رسانی بهتر به مردم می‌کند. اما سوالی که در این مرحله پیش می‌آید این است که چرا دولت باید برای ارائه خدمات و امکانات به مردم، مالیاتی را از آنها دریافت کند؟

مالیات همانطور که می تواند منبع درآمد خوبی برای دولت باشد، فراهم کننده بودجه دولت هم هست. درواقع امکان دارد در بسیاری از موارد دولت بودجه کافی برای فراهم کردن امکانات و خدمات را نداشته باشد. اما می‌تواند به واسطه دریافت مالیات، کمبودهای مالی خود را جبران کرده و امکانات و خدمات بهتری را به شهروندان خود ارائه دهد.

مالیات بر درآمد ملک اجاره ای

مالیات بر درآمد ملک اجاره ای

سایر مالیات ها در قبرس شمالی

مالیات ملک در قبرس شمالی تنها یکی از چندین شیوه اخذ مالیات توسط دولت این کشور است. درواقع دولت قبرس شمالی با استفاده از روش‌های زیر هم اقدام به اذخ مالیات از مردم می کند:

  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات حق تمبر
  • مالیات شارژ ترانسفورمارتور
  • مالیات هزینه انتقال سند
  • مالیات بر درآمد املاک اجاره‌ای

مالیات بر املاک در قبرس شمالی

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، مالیات ملک در قبرس شمالی یکی از راحت‌ترین شیوه درآمدزایی برای دولت است. در این روش مالک باید هنگام فروش ملک خود، تمام بدهی‌های مربوط به شهرداری را پرداخت کرده و حدود 3.5 درصد به دولت پرداخت کند. این هزینه برای مالیات ملک در قبرس شمالی است. همچنین جنبه دیگری از مالیت ملک در قبرس شمالی وجود دارد که مالک باید سالیانه حدود 0.2 یورو به دولت پرداخت کند.

اما دو نکته‌ای که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، مالیات هزینه انتقال سند و مالیات بر درآمد املاک اجاره‌است. هر دو این موارد جزو مالیت ملک در قبرس شمالی محسوب می‌شوند.و مالیات هزینه انتقال سند در سال 2024 از 3 به 6 درصد افزایش پیدا کرده است. پس مالک باید حدود 6 درصد از پول ملک را بابت مالیت ملک در قبرس شمالی به دولت پرداخت کند.

مورد دیگر از مالیت ملک در قبرس شمالی، مالیات بر درآمد املاک اجاره‌ای است که مانند همان مالیات بر درآمد است. بدین صورت که مالک باید بین 10 الی 37 درصد از درآمد خود از اجاره‌ی ملکش را در اختیار دولت قرار دهد.

آیا قوانین مالیاتی در قبرس برای همه یکسان است؟

دولت قبرس شمالی در موارد زیادی قوانین ساده‌ای را برای مهاجرین خود تصویب کرده است. مالیت ملک در قبرس شمالی یا سایر شیوه‌های مالیاتی هم مانند مابقی قوانین، منافع زیادی برای مهاجرین دارد. برای مثال مهاجرینی که در قبرس شمالی شرکتی را تاسیس کرده‌اند از پرداخت مالیات بر کسب و کار معاف هستند. به صورت کلی نمی‌توان گفت قوانین مالیاتی در قبرس برای همه یکسان است. اما به‌صورت کلی کشور قبرس شمالی از تمام مردم کشور خود در هر قشری مالیاتی را دریافت می‌کند.

البته لازم به ذکر است که همین عدم یکسانی قوانین مالیاتی باعث جلب توجه سایر مردم به شرایط زندگی در قبرس شده است. بدین ترتیب که دولت با حمایت از کسانی که سرمایه گذاری در قبرس شمالی یا خرید ملک را انجام می‌دهند، علاوه بر تصویب قوانین مالیاتی، فضای مناسبی را هم برای آنها ایجاد می‌کند.

مالیات بر هزینه انتقال سند

مالیات بر هزینه انتقال سند

سخن پایانی

مالیت ملک در قبرس شمالی به حدی نیست که صاحبان ملک و خانه از مقدار آن ناراضی باشند. زیرا این مبلغ در مجموع باید برای خدمات رسانی و بهبود شرایط زندگی در قبرس شمالی صرف شود. پس اگر برای اقامت و مهاجرت خود به دنبال کشوری هستید که با خرید ملک، مالیات‌های فضایی و غیرقابل باوری حساب نکنند، قبرس شمالی بهترین گزینه است. زیرا مالیات بر ملک در این کشور بسیار منصفانه بوده و برای صاحبان ملک قابل پرداخت است. پس برای اطلاعات بیشتر حتما با مشاورین ما در شرکت ظهوریان در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.