مدرسه ایرانی در قبرس شمالی

مدرسه ایرانی در قبرس شمالی

قطعا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ خانواده‌های که به قبرس شمالی یا هر کشور دیگری مهاجرت می‌کنند، تحصیل فرزندانشان است. بسیاری از این خانواده‌ها باتوجه به شرایط زندگی در قبرس شمالی، و کیفیت زندگی خوب، گزینه مهاجرت را برای ادامه زندگی خود انتخاب می‌کنند. اما اینکه فرزندشان چگونه تحصیل کند، نیاز به کسب اگاهی درمورد قوانین و شرایط تحصیل در کشور مقصد دارد. بسیاری از خانواده‌ها معتقدند وجود یک مدرسه ایرانی در قبرس شمالی می تواند به تحصیل بهتر فرزندشان کمک زیادی بکند.

به زبان ساده‌تر، کسی که به کشور دیگری مهاجرت خانوادگی می‌کند، باید درک و شناخت کاملی از تمامی شرایط زندگی در آن کشور داشته باشد. به همین سبب هم قصد داریم با بررسی مدارس ایرانی قبرس شمالی، بفهمیم که بهترین شیوه درس‌خواندن در قبرس شمالی چیست!

دانش آموزان ایرانی در قبرس

دانش آموزان ایرانی در قبرس

کیفیت زندگی در قبرس شمالی، علتی برای مهاجرت

قطعا تمام خانواده‌های که مهاجرت را برای ادامه زندگی خود انتخاب می‌کنند، دنبال شرایط بهتری برای زندگی هستند. اغلب ما می‌دانیم که کیفیت زندگی در قبرس شمالی به سبب شرایط مساعدی که در آن حاکم است، بسیار بالا بوده و شهروندان این کشور وضعیت خوبی دارند. اقتصاد نوپا، فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب، وجود ایده‌آل‌ترین شرایط کاری مناسب وغیره همه از مواردی است که کیفیت یک زندگی را افزایش می‌دهد.

از آنجایی که دولت، فضای مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی ایجاد کرده است، بسیاری از سرمایه گذاران با مشارکت در بازارهای مالی یا خرید ملک در قبرس شمالی، اولین قدم را برای مهاجرت به این کشور رویایی برمی‌دارند. اما از آنجایی که مهاجرت تغییرات بسیار زیادی را در زندگی انسان ایجاد می‌کند، مهاجرین باید برای تک تک موضوعات کوچک و بزرگی که در زندگی عادی وجود دارد، اطلاعات درستی به دست بیاورند. چگونگی تحصیل هم یکی از همین موضوعات بسیار مهم است.

به زبان ساده‌تر، خانواده‌های که به قبرس شمالی مهاجرت می‌کنند نگرانی‌های زیادی برای تحصیل فرزندان خود دارند. زیرا در بسیاری از موارد فرزندان آنها کمتر از 5 یا 6 سال بوده و هنوز وارد مدرسه نشده‌اند. از سوی دیگر خانواده‌ها به یادگیری زبان فارسی علاقه داشته و ترجیح می‌دهند فرزندشان در ابتدا زبان مادری پارسی را فراگیرد. به‌نظر شما در چنین شرایطی چه باید کرد؟

تاسیس مدارس ایرانی در قبرس شمالی!

همانطور که در قسمت قبل گفتیم، بسیاری از خانواده‌ها به یادگیری زبان پارسی و صحبت کردن فرزندان خود به زبان مادری علاقه‌مند هستند. به همین سبب ترجیح می‌دهند فرزندانشان در مدرسه ایرانی در قبرس شمالی تحصیل کند. در سال‌های گذشته باتوجه به افزایش درخواست‌های ایرانیان برای تاسیس مدرسه ایرانی در قبرس شمالی، دولت ایران تصمیم به تاسیس مدرسه ایرانی در قبرس شمالی گرفت.

در نهایت اولین دبستان ابتدایی ایرانی در قبرس شمالی در سال 1369، به نام دبستان جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد. این دبستان دارای 8 کلاس و 220 دانش آموز بود. باتوجه به تعداد بالا دانش‌آموزان این مدرسه، در هر کلاس تعداد زیادی از دانش‌آموزان به تحصیل می‌پرداختند.

پس از گذشت چندسال، با مشاهده نیاز مهاجرین ایرانی به دبیرستان‌های ایرانی، دولت ایران اقدام به تاسیس دبیرستان ایرانی کرد. در نهایت در سال 1386، دبیرستان جمهوری اسلامی ایران در شهر نیکوزیا تاسیس شد. این مدرسه ایرانی در قبرس شمالی از مساحد و فضای بیشتری برخوردار بود. این مدرسه دارای 27 کلاس و 350 دانش‌آموز بود. باتوجه به تعداد مناسب دانش آموزان، در هر کلاس حدود 20 نفر مشغول به تحصیل بودند. این مدرسه مساحتی در حدود 485 متر مربع دارد که یکی از بزرگ‌ترین مدرسه ایرانی در قبرس شمالی است.

دانش آموزان ایرانی قبرس شمالی

دانش اموزان ایرانی قبرس شمالی

چرا والدین به مدارس ایرانی علاقه مند بودند؟

قطعا برای هر خانواده‌ای مهم است که فرزندشان فرهنگ، تمدن و زبان کشور خودش را یاد بگیرد. هرچند که با مهاجرت شرایط زندگی بهتری ایجاد شده و هرکس می‌تواند با یادگیری زبان همان کشور، به سادگی و بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه دهد. اما از آنجایی که ایرانیان به فرهنگ و زبان خود اهمیت زیادی می‌دهند، خانواده‌های که به قبرس شمالی یا سایر کشورها مهاجرت می‌کنند، به نحوه یادگیری فرهنگ ایرانی توجه زیادی دارند.

مزیت تحصیل در مدرسه ایرانی در قبرس شمالی

تحصیل در مدرسه ایرانی قبرس شمالی بدین معنی نیست که شخص فقط مفاهیم و محتوای فارسی را یاد می‌گیرد. بلکه بدین معناست که در ابتدا زبان پارسی را یاد گرفته و باتوجه به چیزهای که در مدرسه یاد می‌گیرد، شروع به یادگیری زبان انگلیسی یا ترکی، که در قبرس شمالی رواج بیشتری دارد می‌کنند. درواقع تحصیل در مدارس ایرانی صرفا بدین جهت است که دانش آموز کاملا با زبان پارسی آشنا شده و قدرت صحبت کردن با این زبان را داشته باشد.

تاسیس مدراس ایرانی، راهی برای جلب توجه

شاید در ذهنتان سوالی ایجاد شده باشد که سود و نفع کشور قبرس شمالی از تاسیس مدارس ایرانی چیست؟ خب مسلما بسیاری از مهاجرین قبرس شمالی ایرانیانی هستند که در بهترین شهرهای قبرس شمالی برای زندگی سکونت داشته، یا قصد خرید خانه در شهرهای قبرس شمالی را دارند، اما برای مهاجرت خود معیارهای مختلف مدنظر دارند.

احتمالا یکی از این معیارها، تحصیل و آینده فرزندشان است. هنگامی که دولت قبرس شمالی مدرسه ایرانی را تاسیس کند، به مهاجرین ایرانی خود این امکان را می‌دهد که فرزندان خود را در این مدارس ثبت نام کرده و هیچ نگرانی بابت شیوه تحصیل فرزند خود نداشته باشند.

همین عامل یکی از مهم‌ترین نکات مثبت مهاجرت به قبرس شمالی است. درواقع از آنجایی که مهاجرین باید پیش از مهاجرت تمام شرایط موجود را بررسی کنند، وجود مدرسه ایرانی در قبرس به عنوان یک نکته مثبت بوده و توجه مهاجرین را به سمت خود جلب می‌کند.

مدارس ایرانی در قبرس

مدارس ایرانی در قبرس

تحصیل در مدارس ایرانی و ورود به دانشگاه های بین المللی

بسیاری از مهاجرینی که به قبرس شمالی سفر کرده‌ و فرزندان خود را در مدارس ایرانی ثبت نام کرده‌اند، با چنین سوالی درگیر هستند که آیا فرزندشان می‌تواند در دانشگاه‌های بین المللی قبرس شمالی تحصیل کند؟ پاسخ این سوال مشخصا مثبت است. فرقی نمی‌کند محصل در کدام مدرسه تحصیل کرده باشد، بلکه هنگامی که در آموزن‌های ورودی دانشگاه نمره قبولی و مناسب را کسب کرده باشد، می‌تواند در هرکدام از دانشگاه‌های مدنظر خود ثبت نام کند.

فرقی نمی‌کند که دانشگاه بومی قبرس باشد یا دانشگاه بین المللی، مهم‌ترین عامل در قبولی یک دانشجو، نمرات کسب شده در آموزن و سایر امتیازهای است که توسط آموزش و پرورش قبرس و دانشگاه‌های مختلف اعلام می‌شود.

سخن پایانی

اینکه مهاجرین به یادگیری زبان پارسی و تحصیل فرزندان خود در مدرسه ایرانی تاکید دارند، بسیار عالی است. زیرا تاسیس مدرسه ایرانی در قبرس شمالی و تحصیل دانش آموزان در این مدارس از یک سو باعث تقویت زبان پارسی فرزندان، کسب سود برای کشور قبرس شمالی و البته نشان داده فرهنگ و زبان پارسی به مردم کشورهای دیگر می‌شود. پس اگر قصد مهاجرت به کشور دیگری را دارید، حتما به یاد داشته باشید که فرزند خود را در مدارس ایرانی ثبت نام کنید تا زبان و فرهنگ کشور خود را به زیبایی در کشورهای دیگر به نمایش بگذارد.