مرز قبرس شمالی و جنوبی

مرز قبرس شمالی و جنوبی

دو کشور قبرس شمالی و جنوبی، از محبوب‌ترین کشورهای آسیایی هستند که در دریای مدیترانه وجود دارد. امروزه به سبب بالا بودن کیفیت زندگی در قبرس شمالی بسیاری از اشخاص به زندگی در این کشور علاقه دارند. البته باید بدین نکته اشاره کنیم که زندگی در قبرس شمالی و مهاجرت به این کشور نیازمند داشتن اطلاعات کافی است. برای مثال یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که باید درمورد این دو کشور به دست آورد، مرز قبرس شمالی و جنوبی است.

البته پیش از اینکه به بیان مرز قبرس شمالی و جنوبی بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که کشور قبرس در گذشته یک کشور مستقل و مجزا بود، اما بروز اتفاقات و وقایعی باعث ایجاد تغییرات بسیار گسترده در این کشور شد. در این مقاله قصد داریم با بیان این وقایع و تاثیر آنها بر وضعیت زندگی در دو کشور قبرس شمالی و جنوبی، اطلاعات بسیار مفیدی را به دست بیاوریم. همچنین با مرز قبرس شمالی و جنوبی آشنا شده و شهرهای مرزی این کشور را بررسی خواهیم کرد.

پس اگر به شناختن بیشتر کشورها یا مهاجرت به کشورهای قبرس شمالی و جنوبی علاقه دارید، حتما تا انتها این مقاله را با ما همراه باشید. زیرا در این مقاله با کاربردی‌ترین و مفیدترین اطلاعات آشنا خواهید شد.

شهرهای مرزی قبرس شمالی و جنوبی

شهرهای مرزی قبرس شمالی و جنوبی

جنگ های تاریخی در کشور قبرس

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم بروز جنگ‌های باعث شد که کشور قبرس به دو بخش تقسیم شود. در سال 974 دولت ترکیه و یونان برای تصاحب کشور قبرس، به این کشور حمله کردند. پس از گذشت چند مدت ترکیه و یونان هرکدام مالکیت برخی از شهرهای قبرس را بر عهده گرفته و جنگ را پایان دادند. اما این موضوع پایان داستان نبود…

پس از جنگ‌های که در کشور قبرس رخ داد، کشور ترکیه مالکیت قبرس شمالی و کشور یونان مالکیت قبرس جنوبی را بر عهده گرفت. از آنجایی که مدت زمان زیادی از وقوع این جنگ می‌گذرد، بسیاری از عقاید، زبان، باورها و حتی زبان مردم قبرس شمالی براساس فرهنگ و ریشه ترکی شکل می‌گرفت. علاوه بر آن مردم قبرس جنوبی بیشترین تاثیر را از کشور یونان گرفته بودند. به مرور زمان این تاثیرپذیری کمتر شد و هرکدام از دو کشور قبرس شمالی و جنوبی شرایط مشخصی را برای زندگی شهروندان خود مهیا کردند.

رشد کشور قبرس شمالی

کشور قبرس شمالی در دوران پس از جنگ با کمبودها و کاستی‌های زیادی درگیر بود. درواقع از آنجایی که بیشترین شهرهای قبرس شمالی منطقه نظامی بوده و برای حملات مورد استفاده قرار می‌گرفتند، بسیاری از منابع طبیعی و اصلی کشور قبرس شمالی در دوران جنگ از بین رفت. پس از اتمام جنگ مدت زمان زیادی طول کشید تا دولت این کشور بتواند شرایط زندگی در قبرس شمالی را بهبود دهد.

امروزه دولت قبرس شمالی با بکارگیری خدمات و امکانات بسیار کاربردی، شرایط خوبی را برای زندگی شهروندان خود مهیا کرد. باتوجه به رونق بازارهای مالی و ملکی، امروزه بسیاری از سرمایه‌گذاران به زندگی در کشور قبرس شمالی علاقه‌مند هستند.

رشد کشور قبرس جنوبی

اما اگر بخواهیم درمورد کشور قبرس جنوبی صحبت کنیم، باید به موارد نسبتا متفاوتی اشاره کنیم. قبرس جنوبی هم مانند قبرس شمالی در طی جنگ آسیب‌های زیادی دید، اما از آنجایی که یونان کشور پیشرفته‌تری است، کشور قبرس جنوبی توانست در مدت زمان کمتری به رشد و ترقی بسیار عالی برسد.

درواقع دولت این کشور به سبب حمایت‌های دولت قبرس جنوبی به رشد و توسعه رسید و پس از مدتی عضو اتحادیه اروپا شد. امروزه کشور قبرس جنوبی توسط تمام کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده و اشخاص می‌توانند با ویزای قبرس جنوبی به بیش از 170 کشور بدون ویزا سفر کنند.

وجود این شرایط باعث شده که بسیاری از مردم ایرانی و حتی سایر کشورها به زندگی در قبرس جنوبی علاقه‌مند شوند. اما نکته بسیار مهمی که درمورد زندگی در این کشور وجود دارد، این است که هزینه زندگی در قبرس جنوبی در مقایسه با قبرس شمالی کمی بیشتر است. اما به صورت کلی در سال‌های اخیر تعداد زیادی از ایرانیان به قبرس جنوبی مهاجرت کرده‌اند.

قوانین مرزی در قبرس شمالی و جنوبی

قوانین مرزی در قبرس شمالی و جنوبی

مرز قبرس شمالی و جنوبی

اما مهم‌ترین و ضروری‌ترین چیزی که نیاز است مهاجرین یا حتی اشخاص دیگر از دو کشور قبرس شمالی بدانند، مرز قبرس شمالی و جنوبی است. همانطور که گفتیم این دو کشور به سبب جنگ‌های رخ داده از یکدیگر جدا شدند. اما بسیاری از شهرهای این کشورها، نقش مرز قبرس شمالی و جنوبی را ایفا می‌کنند. برای مثال، شهر نیکوزیا و فاماگوستا از اصلی‌ترین شهرهای مرزی دو کشور قبرس شمالی و قبرس جنوبی هستند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین مرز قبرس شمالی و جنوبی، مرز لندرا پالاس است که فقط برای عبور عابران پیاده ساخته شده است. سایر مرز قبرس شمالی با جنوبی در نقاط دیگری از شهرهای این دو کشور قرار گرفته است. یکی دیگر از مرز قبرس شمالی با جنوبی در غرب نیکوزیا و روستای بوستانچی قرار دارد. این مرز برای عبور عابرین پیاده، ماشین، موتور و دوچرخه تعبیه شده است.

دیگر مرز قبرس شمالی و جنوبی در روستای پیله و روستای ییشیلاورماک در غرب نیکوزیا قرار دارد که این مرزها هم برای عبور عابرین پیاده، موتور و ماشین ساخته شده است. اما تنها دروازه مرزی این دو کشور در شهر فاماگوستا قرار دارد. این دروازه هم برای عبور عابرین و موتور یا ماشین کاملا مناسب است.

قوانین عبور از مرز قبرس شمالی و جنوبی

عبور از مرز قبرس شمالی و جنوبی بسیار راحت است. اما چند قانون وجود دارد که هرکسی در هنگام خرید یا ورود به مرز قبرس شمالی و جنوبی باید آنها را رعایت کند. در ادامه به معرفی این قوانین می‌پردازیم:

داشتن پاسپورت معتبر

اولین قانون در عبور از مرز قبرس شمالی با جنوبی، داشتن پاسپورت معتبر است. درواقع اشخاص برای عبور از مرز قبرس شمالی و ورود به قبرس جنوبی باید شهروند اروپایی یا شهروند قبرسی باشند. این امر هم در صورتی امکان دارد که شخص پاسپورت دائمی کشور قبرس شمالی یا یکی از کشورهای معتبر اروپایی را داشته باشد. اما به‌نظر شما دلیل این قانون چیست؟

در قسمتی از مقاله بدین نکته اشاره کردیم که کشور قبرس جنوبی عضور اتحادیه اروپا است. به همین سبب برای ورود به این کشور هرکسی باید پاسپورت معتبر اروپایی داشته باشد. در این صورت شخص می‌تواند به سادگی از مرز قبرس شمالی به جنوبی سفر کرده یا از شهرهای مرزی این کشور بازدید کند.

عدم کرایه کردن ماشین

یکی دیگر از قوانین مهم در عبور از مرز قبرس شمالی با جنوبی عدم کرایه کردن ماشین است. درواقع بسیاری از توریست‌ها برای رفت و آمد آسان‌تر در قبرس، خودرویی را کرایه کرده و در شهر تردد می‌کنند. اما اگر قصد داشته باشند برای عبور از مرز قبرس شمالی با جنوبی از این خودروها استفاده کنند، مامورین مانع آنها می‌شوند.

به زبان ساده‌تر اشخاص نمی‌توانند با خودرویی که از کشور قبرس شمالی کرایه کرده‌اند وارد کشور قبرس جنوبی شوند. بلکه باید خودرو را در پارکینگ عمومی قرار داده و از آژانس‌های که در نزدیکی مرز قبرس جنوبی قرار دارد خودروی جدیدی را کرایه کنند.

ارائه مدارک هویتی معتبر

بسیاری از کسانی که قصد عبور از مرز قبرس شمالی با جنوبی را دارند، توریست‌های هستند که به هدف بازدید از بخش‌های از شهر نیکوزیا به قبرس جنوبی سفر می‌کنند. این اشخاص باید برای ورود به قبرس جنوبی، مدارک هویتی معتبری را ارائه داده و با پر کردن فرم مخصوص، تمامی اطلاعات خود را در سیستم ثبت کنند. پس از آن با تایید مامورین موردنظر و بررسی شدن ویزای توریستی، می‌توانند وارد کشور قبرس جنوبی شوند.

مرز اصلی قبرس شمالی و جنوبی

مرز اصلی قبرس شمالی و جنوبی

سرمایه گذاری در کشورهای در حال رشد!

قطعا می‌دانید که سرمایه‌گذاری یکی دز فعالیت‌های اقتصادی ریسک‌پذیری است که سود زیادی هم دارد. باتوجه به شرایطی که در کشور قبرس شمالی پابرجاست، سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی بین ایرانیان و حتی سرمایه‌گذاران کشورهای دیگر رواج زیادی داشته است. فعالیت‌های مانند مشارکت در پروژه‌های ساختمانی، ایجاد کسب و کارهای جدید و خرید ملک در قبرس شمالی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در این کشور است.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که بسیاری از اشخاص برای دستیابی به اقامت کشور قبرس شمالی، سرمایه‌گذاری هم در این کشور انجام می‌دهند. زیرا دولت قبرس به سرمایه‌گذاران خود این امکان را می‌دهد که اقامت دائمی کشور قبرس را طی روند ساده‌تری به دست بیاورند. بر همین اساس هم مهاجرت به قبرس شمالی از طریق سرمایه‌گذاری یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های مهاجرتی محسوب می‌شود.

سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی علاوه بر اینکه سود بسیاری خوبی برای صاحبان خود دارد، به آنها کمک می‌کند که طی مدت زمان کوتاهی اقامت دائمی کشور قبرس را هم به دست بیاورند. شاید قبرس شمالی کشور کوچکی باشد، اما از آنجایی که سرمایه‌گذاری در بازارهای آن مزیت‌های زیادی دارد، بسیاری از سرمایه‌گذاران به صرف دارایی خود در این کشور و رسیدن به زندگی رویایی خود علاقه‌مند هستند.

نتیجه گیری

قطعا اگر قصد سفر یا مهاجرت به قبرس شمالی یا حتی قبرس جنوبی را داشته باشید، باید اطلاعات کاملی از این دو کشور به دست بیاورید. اطلاع از مرز قبرس شمالی و جنوبی یا قوانین آن از جمله اطلاعات مهمی است که در پروسه مهاجرت کمک زیادی به شما می‌کند. پس برای آشنایی بیشتر با اطلاعات مربوط به مرز قبرس شمالی و جنوبی، با مشاورین ما در شرکت ظهوریان در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.