مقایسه تحصیل در قبرس شمالی با سایر کشورها

مقایسه تحصیل در قبرس شمالی با سایر کشورها

تحصیل در کشورهای خارجی، مخصوصا کشورهای که در سال‌های اخیر به رشد و توسعه خوبی رسیده‌اند مزیت‌های بسیار زیادی دارد. اما گاهی اوقات انتخاب اینکه دانش‌آموزان در کدام کشور خارجی تحصیل کنند، امری است که باید باتوجه به شرایط تحصیل در هر کشور انجام داد. از آنجایی که امروزه تحصیل در کشور قبرس شمالی مزیت‌های زیادی دارد و حتی زندگی در قبرس شمالی می‌تواند بسیار ساده‌تر باشد.

بسیاری از دانش‌آموزان، دانشجویان و حتی کودکان به زندگی و تحصیل در این کشور علاقه‌مند هستند. به همین سبب قصد داریم با مقایسه تحصیل در قبرس شمالی با سایر کشورها، بفهمیم که کدام کشورها شرایط بهتری برای تحصیل دارند. مقوله تحصیل در کشورهای خارجی به خودی خود امری است که نیاز به تحقیق دارد، زیرا اشخاص باید به خوبی با شیوه‌های تدریس در کشورهای دیگر آشنا باشند. شاید یک کشور از نظر زندگی و کاری شرایط خوبی داشته باشد، اما این امر بدین معنی نیست که برای تحصیل هم شرایط مناسبی دارد.

به همین منظور باید پیش از مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجی، ابتدا شناخت درستی از شرایط تحصیل در هر کشور به دست بیاوریم. در این مقاله ما با بررسی مقایسه تحصیل در قبرس شمالی با سایر کشورها، از شرایط تحصیل در هر کشور آگاه می‌شویم. پس برای آشنایی با شیوه‌های تدریس و تحصیل در کشور قبرس شمالی همراه ما باشید.

تغییرات در نظام آموزشی قبرس شمالی

اتفاق بزرگی که در سال‌های اخیر در کشور قبرس شمالی رخ داده، این است که تغییرات زیادی در نظام آموزشی این کشور ایجاد شده است. درواقع تمامی شیوه‌های تدریس در این کشور به استانداردهای جهانی نزدیک شده‌اند و روش‌های بهتری را برای تدریس به دانش‌آموزان و دانشجویان استفاده می‌کنند. علاوه بر آن با بازسازی مدارس، محیط بسیار امنی را برای درس خواندن اشخاص فراهم کرده‌اند.

یکی دیگر از نکات بسیار جذاب درمورد نظام آموزشی در کشور قبرس این است که مهاجرین ایرانی می‌توانند در مدارس ایرانی این کشور تحصیل کنند. به زبان ساده، مدارس ایرانی در قبرس شمالی وجود دارند که محیط بسیار مناسبی برای تحصیل مهاجرین ایرانی هستند. در این مدارس به زبان پارسی صحبت می‌کنند و پس از رسیدن دانش‌آموزان به سن مناسب، زبان ترکی یا انگلیسی به آنها آموزش داده می‌شود.

این تغییر برای ایرانیانی که قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارند، اما از فراموشی زبان و فرهنگ ایرانی خود بیم داشتند بسیار مناسب است. زیرا می‌توانند زبان پارسی را بدون هیچ نگرانی به فرزندان خود آموزش دهند.

کیفیت تحصیل در قبرس شمالی

کیفیت تحصیل در قبرس شمالی

مقایسه تحصیل در قبرس شمالی با سایر کشورها

برای مقایسه تحصیل در قبرس شمالی با سایر کشورها باید ابتدا معیارهای آموزشی هر کشور را بررسی کنیم. کشور قبرس شمالی به‌صورت کلی کشوری است که روند رشد و توسعه خود را آغاز کرده است. درواقع در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته جهان، هنوز راه زیادی برای رسیدن به رشد و توسعه دارد. با این وجود تمام شهرهای قبرس شمالی دارای مدارس و حتی دانشگاه‌های بسیار مناسبی هستند. بهترین دانشگاه‌های بین امللی قبرس در شهر فاماگوستا قبرس شمالی قرار دارند.

اما به‌صورت کلی نمی‌توان گفت که شرایط تحصیل در قبرس شمالی مشابه کشورهای اروپایی است. اما قطعا در مقایسه با آنها مزیت‌های هم دارد. به همین سبب در این بخش به مقایسه تحصیل در قبرس شمالی با سایر کشورها می‌پردازیم:

مقایسه شرایط تحصیل در قبرس و سایر کشورها

اولین نکته‌ای که در مقایسه تحصیل در قبرس شمالی با سایر کشورها بیان می‌کنیم، شرایط تحصیل در هرکدام از این کشورها، مسلما منظور ما از سایر کشورها، کشورهای اروپایی است که در حال حاضر پذیرش زیادی برای دانشجویان مختلف دارند. دانشگاه‌های اروپایی برای پذیرش دانشجویان مختلف شرایط نسبتا سختی را در نظر گرفته‌اند. در کشورهای اروپایی اشخاص باید یک رزومه علمی معتبر به همراه ریز نمرات، سوابق تحصیلی کامل و مدرک زبان داشته باشند. علاوه بر آن باید برای ورود به کشورهای اروپایی بیمه سلامت و گواهی عدم ابتلا به بیماری‌های خاص را ارائه دهند.

علت ارائه این مدارک این است که سطح علمی در دانشگاه‌های اروپایی بالا بوده و ورود به این دانشگاه‌ها کمی دشوار است. اما در مقابل کشور قبرس شمالی برای پذیرش دانشجویان خود شرایط نسبتا آسانی را تصویب کرده است. درواقع اشخاص می‌توانند با ارسال فرم درخواست پذیرش، ریز نمرات، سوابق تحیلی و مدارک مبنی بر تسلط بر زبان ترکی، پذیرش دانشگاه‌های قبرس شمالی را به دست بیاورند. این امر در صورتی است که بسیاری از دانشگاه‌های قبرس، دانشگاه‌های بین المللی بوده و اعتبار زیادی دارند.

مقایسه هزینه تحصیل در قبرس و سایر کشورها

دومین مورد از مقایسه تحصیل در قبرس شمالی با سایر کشورها، هزینه‌های تحصیل است. احتمالا به‌خوبی می‌دانید که هزینه زندگی دانشجویی در قبرس شمالی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است. علاوه بر آن هزینه تحصیل در این کشور هم در مقایسه با سایر کشورها کمتر است. در این کشور هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی 4000 دلار و در دوره کارشناسی ارشد حدود 2000 دلار است. علاوه بر اینکه دولت قبرس برای بهبود زندگی دانشجویان خود، کمک هزینه‌های 120 و 80 هزار یورویی به آنها پرداخت می‌کند.

در مقابل، هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی مثل آلمان، اسپانیا، ایتالیا وغیره حدود 12000 یورو است. البته که دانشجویانی که کشور آنها عضو اتحادیه اروپا باشد، می‌توانند از قابلیت تحصیل رایگان استفاده کنند. اما از آنجایی که نه کشور ایران و نه قبرس شمالی عضو این اتحادیه نیستند، باید برای تحصیل در این کشور هزینه‌های کامل را پرداخت کنند. این اشخاص تنها در صورتی می‌توانند به صورت رایگان در این دانشگاه‌ها تحصیل کنند که توسط دانشگاه بورسیه شده باشند.

مقایسه ویزای تحصیلی در قبرس و سایر کشورها

مورد دیگری که در مقایسه تحصیل در قبرس شمالی با سایر کشورها به آن اشاره می‌شود، ویزای تحصیلی است. در این مورد هم کشور قبرس شمالی شرایط ساده‌تری دارد. زیرا دانشجویان می‌توانند با استفاده از فرم درخواست تحصیل در دانشگاه قبرس، ویزای این کشور را دریافت کرده و تا پایان تحصیل خود در این کشور اقامت داشته باشند.

در صورتی که در کشورهای اروپایی، اشخاص باید پس از ارسال فرم پذیرش برای دانشگاه و دریافت پاسخ آن، با استفاده از مدارک هویتی و سایر مدارک لازم برای دریافت اقامت به سفارت همان کشور مراجعه کنند. پس از آن سفارت باتوجه به شرایط شخص، رای خود را برای ریجکت یا قبول شدن درخواست ویزا ارائه می‌دهند.

شرایط تحصیل در مدارس اروپایی

شرایط تحصیل در مدارس اروپایی

مقایسه شیوه‌های تدریس در قبرس و سایر کشورها

اگر بخواهیم یک مورد را به عنوان مورد تشابه در مقایسه تحصیل در قبرس شمالی با سایر کشورها بیان کنیم، شیوه‌های تدریس همان مورد مشابه است. زیرا در سال‌های اخیر شیوه‌های تدریس در قبرس شمالی به استانداردهای جهانی بسیار نزدیک شده است. به همین سبب هم می‌توان گفت بسیاری از شیوه‌های تدریس ساده‌ای که در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود، در کشور قبرس شمالی هم قابل استفاده است.

هرچند که همچنان سطح علمی دانشگاه‌های اروپایی در مقایسه با قبرس شمالی خیلی بیشتر است، اما می‌توان انتظار داشت که در سال‌های آینده کشور قبرس شمالی بتواند به شرایط بسیار بهتری برای تحصیل و آموزش به دانشجویان خود برسد.

مقایسه مزیت‌های تحصیل در قبرس و سایر کشورها

قطعا تحصیل در کشورهای اروپایی مزیت‌های متعددی دارد. از بالا بودن سطح علمی تا اعتبار بسیار زیاد دانشگاه‌ها، از اصلی‌ترین مزیت‌های تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی است. اما از جمله مزیت‌های تحصیل در دانشگاه قبرس شمالی می‌توان به یادگیری زبان انگلیسی اشاره کرد. درواقع از دانشگاه‌های اروپایی اشخاص باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند. اما در قبرس شمالی می‌توانند پس از آزمون زبانی که دادند، در صورت داشتن دانش کافی در سایر کلاس‌ها شرکت کنند، اما اگر دانش آنها به حد مشخص نرسیده باشد، می‌توانند در دوره‌های زبانی که در دانشگاه برگزار می‌شود شرکت کنند.

علاوه بر آن، دانشجویان قبرسی می‌توانند پس از یک سال تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده و سایر مقاطع تحصیلی خود را در کشورهای اروپایی ادامه دهند. همچنین می‌توانند با تحصیل دو جانبه در دو کشور متفاوت، از دو دانشگاه معتبر در جهان مدرک موردنظر خود را دریافت کنند.

مقایسه مدارک تحصیلی در قبرس با سایر کشورها

همانطور که در بخش‌های از مقاله اشاره کردیم، هر دانشگاه برای ثبت نام دانشجویان خود مدارک مشخصی را مدنظر دارد. در این قسمت به مدارک موردنیاز برای ثبت نام در دانشگاه‌های قبرس شمالی اشاره می‌کنیم:

  • اسناد هویتی پاسپورت و شناسنامه دارای اعتبار
  • چهار عدد عکس در ابعاد استاندارد
  • آخرین سوابق تحصیلی و ریز نمرات
  • ترجمه همه مدارک به زبان انگلیسی

علاوه بر آن اشخاص باید برای ثبت نام در دانشگاه‌های اروپایی مدارک زیر را داشته باشند:

  • اصل شناسنامه و پاسپورت معتبر به همراه نسخه کپی از آن
  • ارائه کارنامه رسمی و سوابق تحصیلی
  • ارائه نمرات حد نصاب در آزمون های استاندارد مثل SAT یا ACT
  • پر کردن فرم‌های مخصوص و ارسال نامه هدف از تحصیل و زندگی در آن کشور اروپایی
  • گواهی تایید تمکن مالی یا صلاحیت مالی کافی برای اقامت و تحصیل
  • ارائه بیمه مسافرتی و بیمه دانشجویی
  • ارائه نمونه کار برای پذیرش در رشته های مهندسی مثل عمران و معماری
  • ارائه سوابق کاری مرتبط با رشته تحصیلی

کدام دانشگاه ها برای تحصیل بهتر هستند؟

مسلما اگر بخواهیم دانشگاه‌های قبرس شمالی و اروپایی را از نظر سطح علمی بررسی کنیم، دانشگاه‌های اروپایی سطح بیشتری دارند. اما شرایط سخت‌تری هم برای پذیرش دانشجویان ارائه می‌دهند. در مقابل، کشور قبرس شمالی دارای دانشگاه‌های در حال رشدی است که شرایط آسانی برای پذیرش دانشجویان دارد.

اینکه درمورد بهتر بودن دانشگاه‌ها صحبت کنیم یا بگوییم کدام دانشگاه مزیت بیشتری دارد، باید بسته به شرایط و هدف اشخاص انجام شود. خوب است بدانید که تحصیل در دانشگاه‌های بین المللی قبرس به عنوان یک سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی شناخته می‌شود. زیرا در سال‌های آینده اشخاص موفق و با سوادی را به جامعه تحویل می‌دهد.

تحصیل در دانشگاه های اروپایی

تحصیل در دانشگاه های اروپایی

کلام آخر

مقایسه تحصیل در قبرس شمالی با سایر کشورها به شما کمک می‌کند که آگاهی و شناخت درستی از هر کشور و دانشگاه‌های آن داشته باشید. پس اکنون که با شرایط این کشورها آشنا هستید، می‌توانید بسته به شرایط خود، بهترین محیط را برای زندگی و تحصیل انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از راهنمایی‌های مشاورین ما در شرکت ظهوریان استفاده کنید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.