رانندگی در قبرس شمالی: عادات و سنت‌های جاده‌ای

رانندگی در قبرس شمالی: عادات و سنت‌های جاده‌ای

شاید تاکنون چیزهای زیادی درمورد تفاوت های فرهنگی ایران و قبرس شنیده باشید. یکی از مهم ترین موضوعاتی که بین این دو کشور تمایز ایجاد کرده، نحوه رانندگی است. رانندگی یکی از اصلی ترین فعالیت های است که عامه مردم آن را انجام می دهند. علاوه بر آن از آنجایی که اغلب مردم بیشتر زمان روزانه خود را به رانندگی مشغول هستند، هرگونه فشار عصبی یا خوشحالی و هر حسی می تواند در آن تاثیرگذا باشد. به همین دلیل خیلی مهم است که اشخاص در هنگام رانندگی آرامش خود را حفظ کرده و تمام قوانین را به درستی رعایت کنند.

قبرس شمالی، با داشتن تاریخ و فرهنگ پربار، مقصدی ایده‌آل برای گردشگران و مهاجران است. اگر قصد دارید در این کشور رانندگی کنید، آگاهی از آداب و رسوم و سنت‌های رانندگی آن اهمیت بالایی دارد. در این راهنما ما در شرکت سرمایه گذاری ظهوریان به شما کمک می‌کنیم تا رانندگی در قبرس شمالی را به یک تجربه امن و لذت‌بخش تبدیل کنید! بنابراین در ادامه با شرکت سرمایه گذاری ظهوریان در معرفی عادات و سنت های رانندگی در قبرس شمالی همراه باشید.

رانندگی در قبرس شمالی: عادات و سنت‌های جاده‌ای

رانندگی در قبرس شمالی: عادات و سنت‌های جاده‌ای

تاثیر عواطف بر رانندگی

همانطور که گفتیم عواطف تاثیر بسزایی بر رانندگی دارند. شاید برایتان سوال باشد که این تاثیرگذاری به چه صورت است؟ خب بیاید با ذکر یه مثال به شکل ساده تری به موضوع بپردازیم. تصور کنید فردی از موضوعی بسیار عصبی بوده و پشت فرمان ماشین نشسته است، در چنین شرایطی فرد کمترین میزان تسلط و تمرکز را دارد. همین عامل باعث می شود که دقت فرد کاهش یافته و بدون توجه به جاده و حتی قوانین رانندگی، شروع به رانندگی کند.

در این شرایط امکان آسیب و تصادف بسیار چشمگیر خواهد بود. پس بهترین کار در این شرایط کنترل خشم و عصبانیت و کشیدن چند نفس عمیق است. توجه داشته باشید که فرقی نمی کند شما در کجا دنیا مشغول رانندگی هستید، آسیب و خطر هر لحظه در کمین شما است.

سیستم رانندگی در قبرس شمالی

تفاوت اصلی رانندگی در ایران و قبرس شمالی در جهت مسیرهای رانندگی است. در قبرس، مانند انگلستان، رانندگی در سمت راست انجام می‌شود. این موضوع به خاطر این است که قبرس در گذشته مستعمره بریتانیا بوده و از آن زمان به بعد، سیستم رانندگی کشور مطابق با بریتانیای کبیر بوده است.

جهت خیابان‌های ایران برعکس قبرس است و فرمان خودرو در سمت چپ قرار دارد. برای عادت کردن به این تفاوت، پیشنهاد می‌شود پس از دریافت گواهینامه رانندگی قبرس، در آموزشگاه‌های رانندگی قبرس با خودروهای دست راست بیشتر تمرین کنید و در عین حال مهارت خود را در رانندگی افزایش دهید. عادات رانندگی شما باید بر اساس شرایط وسایل نقلیه و جاده‌های کشور تنظیم شود.

همچنین، رانندگی در کنار فردی که با خیابان‌ها و قوانین رانندگی قبرس آشنا است، می‌تواند به شما در یادگیری بهتر کمک کند.

اگر قصد دارید خودرویی خریداری کنید و در رانندگی در قبرس شمالی را تجربه کنید، شما این امکان را دارید که گواهینامه رانندگی خود را ظرف مدت شش ماه با گواهینامه محلی قبرس تعویض کنید. برای انجام این کار، باید به وزارت حمل و نقل راهی مراجعه کنید و با نشان دادن گواهینامه فعلی خود، نامه‌ای از MAI که تأییدکننده وجود و اعتبار مجوز بهره‌برداری شما است، دریافت کنید.

قبل از اقدام به هر کاری، باید این نامه را به‌صورت ترجمه شده برای تأیید به سفارت قبرس ارسال کنید. اگر مجوز راهنمایی و رانندگی از پلیس دریافت نکرده‌اید، می‌توانید آن را از طریق سفارت سفارش دهید، اما این فرآیند حدود سه ماه زمان می‌برد. هرچند که برای تبادل مجوز در قبرس معمولاً نیاز به چندین ماه زمان دارید.

سیستم رانندگی در قبرس شمالی

سیستم رانندگی در قبرس شمالی

آشنایی با قوانین رانندگی قبرس

همانطور که گفتیم قوانین رانندگی در ایران و قبرس کاملا متفاوت است. به همین سبب باید پیش از هرچیز با قوانین رانندگی این کشور آشنایی داشته باشید. اگر قصد مهاجرت یا اقامت در کشور قبرس شمالی را دارید، بهترین راه برای آشنایی با قوانین این کشور این است که سفر کوتاهی به این جزیره زیبا داشته باشید.

شما می توانید با یک سفر کوتاه به جزیره قبرس و اجاره کردن ماشین، تمرین کوتاهی داشته باشید. البته لازم به ذکر است که برای اجاره ماشین باید گواهینامه معتبر داشته باشید. اگر در حین رانندگی آسیبی به ماشین وارد شود باید مطابق با قانون خسارت آن را بپردازید. اگر به هر دلیلی از رانندگی در قبرس ترس دارید، می توانید پس از مهاجرت به قبرس در آموزشگاه های رانندگی ثبت نام کرده و با مربیان مخصوص تمرین کنید.

مقررات رانندگی در قبرس شمالی

  • مقررات رانندگی در قبرس شمالی به قوانین بریتانیا نزدیک است.
  • در قبرس، جریان ترافیک به سمت چپ است.
  • بیشتر علائم راهنمایی و رانندگی به دلیل هماهنگی با استانداردهای اتحادیه اروپا قابل تشخیص هستند.
  • علائم هشدار محدودیت سرعت که در کنار جاده نصب شده‌اند، بر اساس کیلومتر در ساعت هستند.
  • تابلوهای اطلاع‌رسانی به زبان‌های یونانی و انگلیسی و برخی به زبان ترکی نوشته شده‌اند.
  • بر اساس قوانین قبرس، همه مسافران خودرو باید در حین رانندگی در قبرس شمالی کمربند ایمنی خود را محکم کنند.
  • راننده در حین رانندگی اجازه استفاده از تلفن همراه را ندارد و این کار در قوانین قبرس ممنوع است.
  • کودکان زیر پنج سال نمی‌توانند در صندلی جلو نشینند. کودکان بالای پنج سال فقط در صورتی می‌توانند در صندلی جلو بنشینند که روی صندلی مناسب برای کودکان قرار گیرند.
  • شما نمی‌توانید در خودرویی که سرنشینان آن زیر ۱۶ سال هستند، سیگار بکشید.
  • استفاده از بوق خودرو محدود شده است. بوق زدن از ساعت ۲۲ شب تا ۶ صبح و در نزدیکی بیمارستان‌ها ممنوع است.
  • استفاده از کلاه ایمنی برای همه موتورسیکلت‌ها الزامی است.
  • موتورسیکلت‌ها باید دارای چراغ‌های روشن در طول روز باشند.
  • سرعت بیشینه مجاز در بزرگراه ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و سرعت کمینه مجاز ۶۵ کیلومتر در ساعت است.
  • محدودیت کمتری برای مصرف الکل برای راننده نسبت به بریتانیا وجود دارد.

خودروهای محبوب در قبرس شمالی

برای رانندگی در قبرس شمالی در زمان انتخاب یک خودرو، باید به ویژگی‌های بازار خودروی محلی توجه کنید. انتخاب یک خودرو با برندی که در قبرس محبوب نیست، منطقی به نظر نمی‌رسد. نمایندگی‌های خودرو به طور عمده قطعات یدکی را خریداری نمی‌کنند، بنابراین اگر یک مدل خاص را انتخاب کنید، در آینده برای تعمیر خودرو با مشکل مواجه خواهید شد.

به دلیل اینکه برای تعویض قطعات مورد نظر شما ممکن است ماه‌ها باید منتظر بمانید. در بازار قبرس، برندهای معروف و لوکس مانند مرسدس بنز، بی‌ام‌و و لندروور وجود دارند. در بخش خودروهای اقتصادی، می‌توان به تویوتا، اوپل، فولکس‌واگن و سایر مدل‌های اروپایی و ژاپنی اشاره کرد.

پیک‌آپ تراک در بازار قبرس به دلیل داشتن ۵۰٪ تخفیف مالیات جاده و ۱۰۰٪ تخفیف عوارض گمرکی محبوب است. خودروهای قبرسی عمدتاً از ژاپن و بریتانیا وارد می‌شوند و عوارض واردات بسیار بالاست. همان‌طور که اشاره شد، هیچ خودروی محلی در این جزیره تولید نمی‌شود. در ادامه خدمات خرید ملک در قبرس شمالی و ترکیه یکی دیگر از خدمات شرکت سرمایه گذاری ظهوریان می‌باشد این خدمات توسط کارشناسان امور ملکی با مجوز قانونی و اعتبار و سال ها تجربه موفق توسط شرکت سرمایه گذاری ظهوریان ارائه می‌گردد!

آیا گواهینامه رانندگی ایرانی‌ها در قبرس شمالی اعتبار دارد؟

گواهینامه رانندگی ایرانی در این کشور قابل قبول نیست، ولی اگر گواهینامه خود را ترجمه کنید و به کنسولگری تحویل دهید، می‌توانید تا حدود ۳ ماه با گواهینامه بین‌المللی در قبرس رانندگی کنید.

با این حال، اگر گواهینامه شما از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد، می‌توانید به آسانی با آن گواهینامه تا ۱ سال در قبرس رانندگی کنید.

قوانین تخلفات رانندگی در قبرس شمالی

اگر قصد دارید در قبرس شمالی از خودروی اجاره‌ای استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که هرگونه جریمه مربوط به خودروی اجاره‌ای بر عهده فردی است که نام وی در قرارداد اجاره خودرو ثبت شده است. همچنین، پیگیری و پرداخت این تخلفات رانندگی بر عهده همان فرد است. اگر جریمه مربوط به خودروی اجاره‌ای را پرداخت نکنید، مبلغ جریمه به سرعت افزایش می‌یابد و در سفر بعدی شما به قبرس شمالی، این مبلغ از شما دریافت خواهد شد.

قوانین تخلفات رانندگی در قبرس شمالی

قوانین تخلفات رانندگی در قبرس شمالی

جرائم رایج رانندگی در قبرس شمالی

جریمه پارک غیرمجاز در قبرس شمالی از متداول‌ترین تخلفات رانندگی است. اگر چنین جریمه‌ای را دریافت کردید، باید قبل از ترک محل، جریمه را پرداخت کنید. در صورت عدم پرداخت، جریمه تاخیر در بازدید بعدی شما از قبرس شمالی از شما دریافت خواهد شد. جریمه پارک غیرمجاز توسط نیروهای پلیس شهرداری محلی صادر می‌گردد.

هزینه تخلفات رانندگی متفاوت در قبرس شمالی

در ادامه شما می‌توانید فهرستی از جریمه‌های قبرس برای انواع مختلف تخلفات را ببینید. در قبرس شمالی، شما می‌توانید جریمه‌های رانندگی را به گونه‌ای پرداخت کنید که در ساعات کاری در همه ایستگاه‌های پلیس قادر به پرداخت باشید.

  • سرعت (۲۰ کیلومتر در ساعت بیشتر از حد مجاز): ۳۴۰ لیر ترکیه
  • سرعت (بین ۲۰ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت بیشتر از حد مجاز): ۵۱۰ لیر ترکیه
  • سرعت (بیش از ۴۰ کیلومتر در ساعت بیشتر از حد مجاز): ۸۵۰ لیر ترکیه
  • رانندگی در حالت مستی: ۱۷۰۰ لیر ترکیه
  • پارک کردن در مکان غیرمجاز: ۱۷۰ لیر ترکیه
  • عبور از چراغ قرمز: ۶۸۰ لیر ترکیه
  • رانندگی بی‌احتیاطی: ۱۷۰۰ لیر ترکیه
  • عدم استفاده از کمربند ایمنی: ۳۴۰ لیر ترکیه

داشتن خودرو در قبرس یک نیاز اساسی است، زیرا بدون خودرو، حرکت در این جزیره بسیار دشوار خواهد بود. این موضوع به این دلیل است که سیستم حمل و نقل عمومی در قبرس هنوز به طور کامل توسعه پیدا نکرده است؛ بنابراین، اگر قصد دارید به راحتی به قبرس مهاجرت کنید، با این جزیره آشنا شوید و از تمامی نقاط دیدنی آن لذت ببرید، خرید خودرو در قبرس را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید.

نتیجه گیری

ممکن است قوانین و مقررات مربوط به دریافت گواهینامه رانندگی در قبرس شمالی با گذر زمان تغییر کند. بنابراین، به متقاضیان توصیه می‌شود قبل از اقدام به دریافت گواهینامه، با مراجعه به مراجع مربوطه یا سفارت جمهوری اسلامی ایران در قبرس، از آخرین اطلاعات و قوانین مربوط به این موضوع اطلاعات کاملی بدست آورند.

اگر به هر دلیلی از قوانین و مقررات قبرس شمالی اطلاع ندارید، می توانید با مشاورین ظرکت ظهوریان تماس بگیرید. مشاورین ما با ارائه مفیدترین اطلاعات، شما را در مهاجرت، اخذ اقامت و حتی سرمایه گذاری در قبرس شمالی راهنمایی می کنند.