غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی: یادگاری‌هایی از گذشته

غذا همیشه جزو یکی از اصلی ترین پایه های فرهنگی و نمایشی هر کشور است. درواقع پخت غذا و سرو آن برای دیگران نوعی محبت و عشق است که مردمان یک کشور برای دیگران انجام می دهند. هر کشور با غذاهای مخصوص و خوش طعم، نشان دهنده بخشی از فرهنگ خود به دنیا است.

غذاهای قبرسی در نوع خودشان منحصر به فرد هستند، بنابراین در سفر به این کشور، فراموش نکنید که از تجربه غذاهای محلی و سنتی آن لذت ببرید. در این کشور، برای هر سلیقه‌ای، غذایی وجود دارد، پس نیازی به نگرانی برای یافتن غذایی که با ذائقه شما همخوانی داشته باشد، نیست.

غذاهای قبرسی تاثیرات زیادی از غذاهای ترکی و یونانی دارند و با تجربه چندین نوع از این غذاها، شما به راحتی این تاثیرات را حس خواهید کرد. در این مقاله ما در شرکت سرمایه‌گذاری ظهوریان قصد داریم تا به شما غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی را معرفی کنیم، پس تا پایان این مطلببا ما همراه باشید تا با غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی آشنا شوید.

غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی: یادگاری‌هایی از گذشته

غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی: یادگاری‌هایی از گذشته

با غذاهای قبرسی آشنا شوید!

همانطور که گفتیم غذاهای قبرسی در نوع خودشان منحصر به فرد هستند. ذائقه مردم قبرس تقریبا مشابه ذائقه مردم ترکیه و یونان است. درواقع از آنجایی که کشور قبرس همسایگی نزدیکی با یونان و ترکیه دارد، اغلب غذاهای آن اقتباس شده از این دو کشور است. با گذشت زمان و رشد سلیقه غذایی مردمان این کشور، قبرس به سبک غذایی مخصوص خود دست یافت. این کشور با سبک غذایی مخصوص خود، برای هر ذائقه و سلیقه ای غذای مخصوصی دارد. درواقع از آنجایی که غذاهای این کشور از تنوع بسیار بالایی برخوردار است، هرکس با هر ذائقه ای می تواند دوست دار این غذاها باشد.

برای بسیاری از اشخاصی که به قبرس شمالی سفر می کنند، چشیدن طعم غذاهای این کشور، لذیذترین و جذاب ترین بخش سفرشان به شمار می رود. زیرا غذا، یکی از مهم ترین معیارهای است که می تواند به بیشتر شناختن هنر و فرهنگ یک کشور کمک کند. به همین سبب بهتر است پیش از سفر به این کشور رنگارنگ و زیبا، با بخشی از غذاهای متنوع آن آشنا شوید.

هالومی | Halloumi

هالومی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی است. برای تهیه این غذا، از ترکیب شیر بز و گوسفند استفاده می‌شود، البته در دستور پخت جدید این پیش‌غذای قبرسی، از شیر گاو نیز استفاده می‌کنند.

هالومی در واقع یک پنیر نمکی در قبرس شمالی است، اما آنچه که آن را از پنیرهای دیگر متمایز می‌کند، برشته و سوخته بودن آن است. معمولاً این پیش‌غذا در ماه‌های گرم سال در رستوران‌های قبرسی به همراه چند قطعه هندوانه سرو می‌شود تا لذت خوردن آن دو برابر شود. این پیش‌غذای قبرسی به کشورهای اروپایی نیز شهرت یافته است و در برخی از رستوران‌های معروف جهان، هالومی به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود.

سوولاکی | Souvlaki

بدون سوولاکی، لیست غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی ناقص است. اگر به کباب علاقه دارید، فراموش نکنید که سوولاکی، کباب لذیذ قبرسی را امتحان کنید. این غذا اصلیت یونانی دارد و حتی به عنوان فست فود یونانی در شمال قبرس شناخته می‌شود، اما قبرسی‌ها در تهیه آن تغییراتی ایجاد کرده‌اند.

گوشت ماده اصلی این غذا است، اما بسته به سلیقه مشتری یا آشپز، گاهی سبزیجات نیز به آن اضافه می‌شود که باعث تقویت عطر و طعم غذا می‌شود. اگر می‌خواهید تجربه فوق‌العاده‌ای از سوولاکی در قبرس داشته باشید، توصیه می‌کنیم که حتما آن را با نان پیتا، سیب‌زمینی و لیمو تناول کنید. در ادامه برای کسب اطلاعات جدید و به روز درباره سرمایه گذاری در قبرس شمالی می‌توانید به مقاله سرمایه گذاری در قبرس شمالی 2024 منتشر شده در شرکت سرمایه گذاری ظهوریان مراجعه کنید!

کوپپیا | Koupepia

کوپپیا یکی از غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی است که بسیار شبیه به دلمه‌های ایرانی است. بنابراین، اگر در سفر به قبرس دلتنگ غذاهای ایرانی شدید، به نزدیک‌ترین رستوران بروید و کوپپیا را سفارش دهید. این غذا با استفاده از گوجه فرنگی، انواع سبزی، گوشت چرخ کرده، روغن زیتون، فلفل سیاه، نمک و لیمو تهیه می‌شود و می‌توان آن را یکی از لذیذ‌ترین غذاهای قبرس نامید.

ممکن است برایتان جذاب باشد که بدانید این غذا مانند دو غذای قبلی، ریشه یونانی دارد و در میان یونانی‌ها با نام دلکه شناخته می‌شود، اما قبرسی‌ها آن را کوپپیا می‌نامند. در اکثر مهمانی‌ها و گردهمایی‌ها در قبرس، کوپپیا به عنوان غذای اصلی سرو می‌شود.

غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی: یادگاری‌هایی از گذشته

غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی: یادگاری‌هایی از گذشته

لاهماجون | Lahmacun

لاهماجون یک میان‌وعده سریع و خوشمزه اس که معمولاً همراه با سبزیجات تازه و لیمو سرو می‌شود تا طعم نهایی غذا را دوچندان کند. شما می‌توانید این غذا را در غرفه‌های غذای خیابانی در سراسر قبرس پیدا کنید. این غذا یک نان نازک و ترد است که روی آن مخلوطی از گوشت چرخ‌کرده، گوجه‌فرنگی، پیاز، ادویه و ترشی قرار می‎گیرد.

غذاهای دریایی | Sea Food

قبرس شمالی با قرار گرفتن در میانه دریای مدیترانه، میزبان غذاهای دریایی تازه و لذیذ است. بنابراین یکی دیگر غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی را می‌توان غذاهای دریایی آن دانست. شما می‌توانید از متنوع‌ترین ماهی‌ها و غذاهای دریایی در اکثر رستوران‌های قبرس لذت ببرید، اما برای تجربه بهترین غذاهای دریایی، رستوران‌های واقع در گیرنه و فاماگوستا در قبرس شمالی را پیشنهاد می‌کنیم.

استیفادو | stifado

استیفادو یکی از غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی است که ریشه‌های آن به دوران حکومت عثمانی برمی‌گردد و می‌توان آن را یک غذای هفتصد ساله نامید. برای آماده‌سازی این غذا از گوشت، ادویه‌جات، پونه، سیر و پیاز استفاده می‌شود و در واقع یک خورشت سنتی در قبرس است. استیفادو با طعم لذیذ خود، طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد. در ادامه خدمات خرید ملک در قبرس شمالی و ترکیه یکی دیگر از خدمات شرکت سرمایه گذاری ظهوریان می‌باشد این خدمات توسط کارشناسان امور ملکی با مجوز قانونی و اعتبار و سال ها تجربه موفق توسط شرکت سرمایه گذاری ظهوریان ارائه می‌گردد!

شفتلیا | Sheftalia

اگر به غذاهای سریع الساخت علاقه‌مند هستید، پس انتخاب شفتلیا می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد. شفتلیا یکی دیگر از غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی است که دارای طرفداران فراوانی در سراسر جهان است.در تهیه این غذا، سوسیس‌ها روی زغال‌های داغ کبابی قرار می‌گیرند و با مجموعه‌ای از سبزیجات مانند پیاز، جعفری، گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات پخته می‌شوند. شفتلیا غذایی است که قبرسی‌ها به شدت به آن علاقه‌مند هستند و اگر شما نیز تصمیم به تجربه آن بگیرید، قطعا به جمع علاقه‌مندان این خوراکی اضافه خواهید شد.

کلفتیکو | kleftiko

هنگامی که به غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی می‌رسیم، کلفتیکو حتماً در آن لیست وجود دارد. این غذا، با اینکه ریشه‌های یونانی دارد، اما در قبرس بسیار محبوب است. برای تهیه کلفتیکو از گوشت بره و سیب‌زمینی استفاده می‌شود و گوشت باید بسیار نرم و لذیذ باشد.

اکمک کادایف | Ekmek Kadayif

قبرس شمالی پر از دسرهای شگفت‌انگیز است، اما اکمک کادایف در بین آن‌ها برتری دارد. این دسر با استفاده از شکر، تخم‌مرغ، شیر و آرد تهیه می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. اکمک کادایف در اکثر رستوران‌های قبرس به‌عنوان دسر سرو می‌شود و برای هضم غذا مفید است.

کوپس | Koupes

یکی از بهترین غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی، کوپس است. این غذا با طعم و عطر فوق‌العاده‌ای که دارد، نظیر ندارد. کوپس در واقع یک نوع کروکت است و معمولاً به‌عنوان پیش‌غذا در قبرس سرو می‌شود. برای تهیه کوپس، لایه بیرونی آن از آرد، آب، گندم، روغن و تخم‌مرغ تهیه می‌شود و مواد داخلی آن شامل گوشت چرخ‌کرده، جعفری، پیاز و ادویه‌های مختلف است. ادویه‌هایی که در تهیه کوپس استفاده می‌شوند، طعم و مزه بی‌نظیری به غذا می‌دهند.

غذاهای دریایی | Sea Food

غذاهای دریایی | Sea Food

نوشیدنی‌های محلی قبرس شمالی

در قبرس شمالی، انتخاب‌های متنوعی از نوشیدنی‌های الکلی و غیرالکلی در دسترس شماست. آیران، که در زبان محلی به معنی دوغ است، یکی از نوشیدنی‌های غیرالکلی برجسته در این منطقه است. با توجه به شباهت طعم آن به دوغ، می‌توانیم تصور خوبی از طعم آن داشته باشیم.

تریانتافیلو نیز یکی دیگر از نوشیدنی‌های غیرالکلی محبوب در قبرس شمالی است. این نوشیدنی با استخراج عصاره از گل رز و افزودن شیر و آب به آن تهیه می‌شود. این نوشیدنی یکی از نمونه‌های نادر تأثیر فرهنگ غذایی کشورهای عربی بر غذای قبرس شمالی است.

در قبرس شمالی، نه تنها مصرف شراب ممنوع نیست، بلکه صنعت تولید آبجو و شراب یکی از بزرگترین صنایع این کشور است. این کشور از سال 1871 (که بیش از یک سال قبل از استقلال آن بود) دارای کارخانه تولید شراب و آبجو بوده است. آبجو، محبوب‌ترین نوشیدنی الکلی در قبرس شمالی است. براندی نیز یکی از شراب‌هایی است که در این کشور بسیار مورد علاقه است. شما می‌توانید این نوشیدنی را در هر نقطه از قبرس شمالی پیدا کنید. زیوانیا، یکی از شراب‌های معروف این کشور است که از تقطیر یک میوه شبیه به انگور تهیه می‌شود.

جمع بندی

غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی بخش زیادی از فرهنگ این کشور را نشان می دهند. به همین دلیل بسیاری از کسانی که به این کشور سفر کرده اند بر این باورند که طعم غذاهای لذیذ این کشور همیشه در ذهنشان خواهد ماند. از آنجایی که فرهنگ و غذاهای دو کشور یونان و ترکیه تاثیر زیادی در غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی داشته است، می توان گفت غذاهای قبرس ترکیبی از هنر و ذائقه و فرهنگ این سه کشور است.

پس اگر جزو آن اشخاصی هستید که دوست دارید طعم غذاهای سنتی و فرهنگی در قبرس شمالی را بچشید، حتما یکبار به این کشور سفر کنید.